Rabu, 28 Oktober 2009

Maka nikmat TuhanMu yang manakah kamu dustakan?

Assalamualaikum wbt.

Senario ini berlaku dalam minggu ini sewaktu saya menjalankan tugas di Hospital.

1. "Pakcik, maaf ya. Menurut sepengetahuan saya yang sangat dangkal, penglihatan pakcik ini akan kekal seperti ini. Iaitu tetap sahaja pakcik akan tidak dapat melihat walaupun setelah dioperasi"

2. "Kos untuk pemeriksaan matanya, sekitar Rp300,000 (RM 140-150)"

Dua kalimah ini yang diucapkan kepada pesakit saya.

1. Saya merasa sedikit kecewa apabila pesakit datang dengan harapan dan saya hanya mampu memberikan sebuah ungkapan jujur yang pasti akan menyakitkan hati pesakit. Kenyataan pahit yang harus ditelan bersama. Bukan mudah untuk mengungkapkan sebuah ayat yang jujur mengguris hati semasa kita masih rasional.

Lebih menginsafkan diri, nikmat penglihatan yang Allah SWT berikan kepada saya telah saya gunakan untuk apa sahaja?

Masih ramai manusia yang memerlukan nikmat ini, tetapi Allah menguji mereka dengan mengambil kembali nikmat penglihatan. Sehingga saya berkata pada diri, kalau sekadar peranan mata hanya untuk bermaksiat, silakan menderma mata dari terus menambah dosa.

2. Sewaktu mengungkapkan ayat ini, pesakit tadi berkata yang dia tidak punya wang. Sedang di dalam beg duit saya ada wang tunai sebesar nilai kos pemeriksaan mata tadi.

Betapa rasa berdosa diri, saya yang tidak dihimpit masalah kewangan masih boleh tersenyum untuk membeli apa sahaja yang saya inginkan. Sedangkan sesetengah dari insan di sekeliling kita, untuk KEPERLUAN PENTING dan ASAS yang menentukan mereka BUTA atau CELIK sahaja tidak mampu.

Maka nikmat TuhanMu yang manakah kamu dustakan?

Ya Allah, Kau jadikanlah aku hambaMu yang terus bersyukur. Ameen (-_-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan