Selasa, 20 Julai 2010

Kisah: Tetamu Forensic Department

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah.

Lebih kurang 2 minggu tidak meng'update' blog.

Seminggu di Malaysia (of course di rumah sendiri bersama keluarga tercinta) dan seminggu sebelumnya sibuk dengan ujian akhir Internal Medicine Department.

Sekarang saya di Forensic Department.

Bila sebut Forensic, kalian membayangkan apa?

Mayat, rogol, bunuh, buang bayi, kekerasan rumah tangga

Ini adalah antara kes-kes tersering.

InsyaAllah, saya ingin kongsikan tentang Forensic Department sedikit.

Kami harus standby atau peka. Bila-bila masa, di mana sahaja dalam 3 minggu sepanjang di Forensic Department, kami dokter muda akan dipanggil bagi melakukan autopsi.

Semalam, saya sedang belajar di bilik kawan,

saya melihat jam tangan,

"Dah pukul 9 malam, insyaAllah takde pape lah ni. Boleh baring-baring rehat sekejap"

Sekejap selepas saya 'landing',

handphone saya berbunyi, nama teman saya tertera,

"Assalamualaikum A (sambil saya meleret memanggil namanya..haha..perasan orang mahu berborak panjang dengan saya)............Kenapa?"

"Wa'alaikumussalam Aimi, oncall sekarang"

"Oh.............ok"

Mungkin sahabat saya tidak percaya bahawa saya menerima info dengan tenang,

"Aimi, ke Hospital sekarang, on call"

Saya baru tersedar,

Kalau panggilan sudah dibuat, mahu atau tidak dalam tempoh 15 minit harus sudah sampai di hospital dan lebih tepat lagi di Forensic Department.

"Ha?? Sekarang??Oncall?? ok..ok.thanks, saya siap sekarang"

Ok. Saya baru tersedar. *Sigh*

Cerita tentang jenazah, autopsi, ukur mengukur luka mayat, insyaAllah akan saya ceritakan di entry berikutnya. InsyaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan