Rabu, 5 Januari 2011

Peranan Vanilla Essence dalam Organisasi

(Gambar hiasan: http://www.google.co.id/imglanding?imgurl=http://www.wedding53.com/wp-content/uploads/2008/10/wedding-cake-recipe-ideas-2.jpg&imgrefurl)

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah, saya masih hidup!

Saya masih belajar, saya masih di sini.


Saya tidak mahu beralasan di sini kenapa saya mengambil masa yang lama untuk
update blog, biarlah rahsia:)

Baiklah, intro sikit.

Sekarang saya berada di Bagian Ilmu Kesehatan Masyarakat atau Public Health. Bagian yang penuh dengan perancangan, sistem, organisasi, sejujurnya saya suka tetapi saya perlu ada lebih ilmu untuk pergi jauh.

Kami bukan sahaja istilahnya "mencari masalah" tapi kami merungkai solusi masalah bagi sesuatu penduduk, terutamanya dalam aspek kesehatan.


Ok, saya nak masuk ke bagian inti.

Saya sangat tertarik dengan kata-kata pembimbing saya,


Doktor: Kalau kamu buat kek/brownies, apa jadi kalau kamu tambah banyak terigu (tepung)?

Kami: Brownies keras.....

Doktor: Kalau kamu tambah santan/susu dan gula berlebihan?

Kami: Kayak(seperti) puding dan sangat manis!


Doktor: Benar.

Begitulah sebuah sistem atau struktur organisasi. Setiap orang memainkan peranan penting untuk mencapai tujuan yang direncanakan. Tidak ada istilah peranan kamu kecil, kamu tidak penting. Peranan kamu besar, jadi kamu boleh overshadow orang lain.

Saya ingin menyentuh beberapa senario yang sering ditemukan.


"Saya merasa, saya mahu keluar dari organisasi sebab saya merasa saya tidak berguna bagi sesiapa. Saya tidak bermanfaat"

Saya menganalogikan hal ini sebagai dibawah:


Ini resepi yang saya dapatkan dari seorang sahabat saya,

http://rihannaidzmi.blogspot.com/2008/12/chocolate-moist-cake.html

Resepi membuat Chocolate moist cake.


2 large eggs

1/2 cup sugar

1 cup maize oil

1/2 can condensed milk

1/2 cup flour

1 cup cocoa powder

1/2 teaspoon soda bocarbonate

1 teaspoon baking powder

1 teaspoon vanilla essence

1/2 mug nescafe

2 bars chocolate (cappucino)

chocolate rice

(kalau mahu lebih lanjut, sila ke blog sahabat saya ini ya. Dia sangat berbakat:))

Apa yang ingin saya sampaikan bukanlah saya mahu buat kek untuk yang membaca, sungguh tidak tetapi saya ingin anda pilih:
Jika ditakdirkan anda boleh memilih untuk menjadi bahan buat kek di atas, anda akan pilih apa?

Saya ambil contoh, saya jadi vanilla essence.

Dalam membuat kek, vanilla essence ini antara bahan yang penting. Boleh saya kategorikan komponen yang SANGAT PENTING untuk membuat hampir seluruh jenis kek. Ia nya berfungsi sebagai flavoring.

Tetapi jika dilihat, SANGAT PENTING pun fungsinya, tetap sahaja kuantiti yang diperlukan adalah sangat sedikit jika dibandingkan cocoa powder atau flour.

Bagi yang perempuan (atau lelaki) yang pernah buat kek, pernah tak terfikir:

"Mana adil Vanilla essence pakai sikit! Penting fungsi dia! Kena tuang sebotol dalam bahan adunan kek supaya adil antara Vanilla essence, tepung dan lainnya"

Pernah buat tak?


Saya tak pernah, sebab SAYA TAKUT KEK SAYA TAK JADI dan saya yakin, ramai yang tidak melakukan hal diluar resepi kerana mereka takut kek tak menjadi seperti yang diharapkan.

Begitu jugalah kita yang terlibat dalam sesebuah organisasi.

Mungkin kita nampak nama kita kecil dibandingkan orang lain. Mungkin juga kita merasa tugas kita tidak sehebat atau diperlukan seperti oranglain. Itu semua bisikan syaitan! Percayalah.

Setiap dari kita merupakan komponen penting dalam sebuah organisasi. Hatta tugas sebagai pembalut hadiah untuk tetamu/penceramah apabila ada ceramah. Kamu rasa kecil sangat tugas kamu, tapi percayalah jika kamu tidak ada, belum tentu hadiah itu akan terbalut dan terlihatlah seolah-olah persatuan itu memandang enteng hal sebegini. Boleh saja.

Mungkin tugas kita tidak perlu sekerap sahabat lain. Mungkin juga tugas kita tidak diperlukan pasa suatu saat. Tapi itu tidak bermakna kita tidak penting. Salah besar fikiran seperti itu.

Kek itu adalah suatu matlamat yang terencana. Pasti dari kita tidak mahu membuat kek yang bantat, keras atau sebagainya. Penat-penat membuat kek tetapi kerana kesalahan kita meletakkan bahan sesuai sukatan, kek tidak menjadi seperti yang diharapkan.

Begitu jugalah matlamat sebuah organisasi. Tidak mungkin kita meletakkan peranan individu dalam sebuah organisasi hanya untuk mereka menjadi penyebab kenapa matlamat organisasi tadi gagal. Hanya seorang individu yang gagal menjalankan tanggungjawabnya sesuai kuantiti, kualiti, masa dan tempat, pasti matlamat tidak dapat dicapai.

Sekecil apapun ibadah yang kita lakukan untuk menjaga agama Allah, Allah SWT tidak pernah lupa memberikan ganjaran. Itu sudah janjiNya memberikan imbalan sesuai amalan.

Semat dihati hadith ini, HR Thabrani dan Daruquthni

Diriwayatkan dari Jabir berkata,
Rasulullah SAW bersabda : "Orang beriman itu bersikap ramah dan tidak ada kebaikan bagi seorang yang tidak bersikap ramah. Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia"

Sebaik-baik dari kita adalah bermanfaat kepada manusia. Bukan dihitung dari atau peranan tugas kita besar atau kecil.

Doktor dan cleaner sama besar bermanfaat kepada oranglain.
Ketua dan AJK sama besar peranan dan manfaat kepada manusia.

Wallahualam

Pesan 1: Tegurlah saya jika ada kesalahan dalam penulisan saya. Perbetulkan dengan hikmah, insyaAllah saya berlapang dada menerimanya.

Pesan 2: Buang jauh-jauh perasaan mahu keluar dari organisasi kerana merasa tidak bermanfaat. Anda salah besar. (tidak merujuk kepada mana-mana organisasi, individu atau pihak). Teguran dibuat untuk umum termasuk buat diri sendiri.

Pesan 3: Bagi mereka yang merasa "berperan besar", istighfar sebelum terlambat kerana mungkin saja amalan mereka, anda, saya tidak diterima gara-gara tidak ikhlas. N'udzhubillah.

Pesan 4: Afwan jiddan lambat sangat-sangat update blog

Tiada ulasan:

Catat Ulasan