Jumaat, 21 Ogos 2009

Memoriku:)

Alhamdulillah, setelah sekian lama membiarkan blog ini berkepuk dengan habuk, saya akan berkongsi sedikit pengalaman sepanjang cuti.

Setelah seminggu keluar dari hospital kerana pembedahan membuang tumor, saya demam panas. Hampir 2 minggu masa diambil untuk pulih seperti sediakala.

Kemudian, ujian lain pula yang datang. Rumah sewa di Bandung dilanda pelbagai masalah. Wang yang kami (sahabat serumah) bayar bagai air mengalir. Keluarnya sia-sia belaka. Alhamdulillah, mungkin kifarah dosa.

Tidak habis dengan ujian itu, datang pula ujian hati dan iman. Hampir seminggu saya hanya menangis. Hanya Dia tempat saya luahkan segala.


Kini, setelah segalanya saya lalui jua, saya berfikir kembali. Ya Allah, andailah Allah menyediakan satu checklist ujian yang akan ditempuhi diri dan dibawa malaikat menghadap ke depan saya, pasti saya akan menolaknya. Pasti saya akan kata, "Ya Allah, aku tak sanggup", pasti jua saya akan meragui kemampuan diri. PASTI!

Tapi indah sungguh caturan Allah SWT. Segala ujian dibiarkan menjadi rahsia. Bila tiba masa dan ketikanya, ujian akan datang menyapa seperti kematian. Sama ada sedar mahupun tidak, sama ada bersedia ataupun tidak, tetap ujian kehidupan akan datang.

Pada ketika itu, ramai yang lupa erti sabar dan usaha. Ada yang meraung, merintih dan berdiam diri tanpa secalit usaha. Sebaliknya, cara tersebut tidak merungkai jalan penyelesaian tetapi membiarkan masalah tergantung. Tidak kurang juga yang memanfaatkan ilmu yang dikumpulkan dan menzahirkannya sebagai amal seorang mukmin.

Sampai suatu masa, pernah saya berdoa,

"Ya Allah, setelah segala ujian yang Kau berikan ini, Kau pujuklah hatiku dengan walau sedikit kegembiraan. Kau pinjamkanlah nikmat kegembiraan walau sebentar"


Kegembiraan diterjemahkan dan dimakbulkan Allah SWT sewaktu saya wisuda (graduation day), 14 Ogos yang lalu. Saya mampu tersenyum, saya mampu ketawa dan saya lalui jua segala ujian kehidupan.

Ingin jua saya kongsikan beberapa foto yang diambil bersama semua sahabat,

Seawal jam 6 pagi, ketibaan semua graduan yang dinanti di pintu utama UNPAD

Dari kiri, Kak Ain, saya, Izzatul, Shahida
Bawah : Nazurah, Wani

Memori ini sungguh kelakar, topi siapa entah yang hampir masuk dalam longkang:P

Alhamdulillah Ya Rabb, bukan sahaja Kau kurniakan daku sahabat yang baik, Kau berkati jua perjuangan aku dan sahabat. Alhamdulillah

Kejayaan hari ini tidak akan dikecapi tanpa redhaNya dan sokongan serta bantuan orangtua dan keluarga. Banyak kali disebut tentang pengorbanan ibu dan bapa sepanjang berada di dalam dewan konvokesyen. Rektor, perwakilan pelajar perubatan angkatan 2005 dan juga dalam bacaan doa. Itu semua meluluhkan hati saya. Membayangkan kedua orangtua yang sentiasa memberi sokongan pada saya. Bila saya gembira mereka meraikannya, pabila saya menangis, mereka tidak segan mengelap airmata saya.

Memori ini akan saya jadikan pembakar semangat saya untuk memandang ke hadapan dan melangkah lebih cemerlang untuk mengejar cita-cita insyaAllah. Benarlah janji Allah SWT,

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kesenangan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kesenangan" Al-Insyirah: 5-6

Buat adik-adik yang masih belajar (pre-clinical/kuliah), mungkin sahaja adik-adik akan merasa penat dalam meneruskan perjuangan tetapi jangan sampai kita menyerah kalah hanya kerana PENAT. Jangan juga sampai kita sesali masa-masa lalu yang dengan sengaja kita bazirkan waktunya. Kejayaan tidak akan dikecapi oleh orang yang MUDAH MENYERAH KALAH.

Hargai insan disekeliling kita terutamanya orangtua, keluarga dan sahabat-sahabat.

InsyaAllah, untuk semua, semoga dengan ketibaan Ramadhan kali ini, ibadah kita dipertingkatkan kualiti dan kuantitinya serta diterima Allah SWT.

6 ulasan:

  1. Semoga terus dbekalkan kekuatan olehNya...

    Tahniah ;-)

    BalasPadam
  2. To Dr Amad:

    Terima kasih Pak :P

    BalasPadam
  3. To Max:

    Ameen, alhamdulillah terima kasih

    Semoga Allah memberkati dirimu :)

    BalasPadam
  4. salam...cunnye kakak...heheheh...

    BalasPadam
  5. To nurqamarina:

    Salam, alhamdulillah..aip!tu
    awak kan dah tgk semua gambar2 saya
    buat2 tak ingat pula~:P

    BalasPadam