Ahad, 11 April 2010

Fenomena ikhlas

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah ingin berkongsi sesuatu dengan semua pembaca.

Apabila sebut IKHLAS, pasti ramai yang sudah tahu definisinya.

IKHLAS secara bahasa diambil dari akar kata Khalasha, khulushan, khalashan yang berkonotasi murni dan terbebas dari segala kotoran.

Kata Ikhlas menunjukkan makna murni, bersih, terbebas dari segala sesuatu yang mencampuri dan mengotorinya. Jadi, ikhlas dalam melakukan amalan kerana Allah SWT bererti menjadikan Allah SWT sebagai tujuan tanpa disertai rasa riya'.

Allah SWT berfirman di dalam Surah Al-Bayinnah (98):5

"Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadaNya dalam (menjalankan) agama dengan lurus"

IKHLAS ini musuh dia RIYA'. Musuh di mana jurang antara duanya dipisahkan oleh hati, niat, ilmu serta dizahirkan dengan perilaku.

Jika IKHLAS maksudnya mermurnikan sesuatu niat dan tindakan hanya kerana Dia, maka riya' pula mencemarinya dengan niat kerana manusia, kerana harta, kerana selain dari Allah SWT.

Firman Allah SWT dlaam Al-Isra' (17): 18,

"Barangsiapa mengkehendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka kami segerakan baginya di dunia itu apa yang kami kehendaki dan kami tentukan baginya Jahannam, ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir"

IKHLAS

Mengesakan Allah SWT sebagai tujuan dalam ketaatan.

Menjernihkan amal perbuatan dari penilaian manusia.

Memurnikan amalan dari segala sesuatu yang dapat merosakkannya.

Ikhlas adalah sesuatu yang sulit untuk dijaga. Ianya sangat berkait rapat dengan Niat dan Hati. Apabila menyebut hati maka teman baiknya adalah Iman atau Nafsu.

Memurnikan segala sesuatu hal baik fikiran, bicara dan diam, tindakan, semuanya kerana Allah SWT. Bukan kerana manusia, bukan juga kerana rutinitas.

"Suatu amalan meskipun dilakukan dengan benar namun tidak disertai dengan keikhlasan, tidak akan diterima di sisi Allah. Sebaliknya, jika suatu amalan dilakukan dengan ikhlas, namun tidak benar, juga tidak diterima. Amalan hanya akan diterima jika dilakukan dengan ikhlas dan benar. Amalan dikatakan ikhlas jika dilakukan kerana Allah SWT, dan benar jika sesuai tuntunan Sunnah Rasulullah SAW"

FENOMENA IKHLAS 1,

Aisyah (bukan nama sebenar dan tiada kaitan dengan yang hidup mahupun yang meninggal dunia), berniat untuk menderma, tapi dia ingin menderma hanya kalau si Ali ada di tempat dia mahu menderma.

Biar dia terlihat 'baik' depan Ali. Nanti makin sayanglah si Ali dekat Aisyah.

Ya, Aisyah berjaya menderma dengan niat menarik perhatian Ali. Dia mendapatkan apa yang dia mahukan. Namun, apakah IKHLAS tindakannya? Fikirkan.

FENOMENA IKHLAS 2,

Aisyah mahu menunaikan solat Dhuha di masjid. Telah diniatkan dari semalam lagi. Jam 10 pagi, Aisyah menuju ke masjid. Dia melihat ramai muslimat di dalam masjid yang sedang duduk membaca Al-Quran, ada yang lagi berdiskusi.

Ternyata Aisyah membatalkan niatnya untuk solat dhuha kerana takut nanti muslimat yang melihatnya menunaikan solat dhuha mengatakan dia riya'.

Ya, Aisyah tidak solat Dhuha (berniat melakukan ibadah) yang awalnya kerana Dia tetapi membatalkannya kerana takutkan manusia mengatakan dia riya'. Sekilas terlihat dia cuba menjaga keikhlasan dalam ibadah, tapi apakah IKHLAS tindakannya? Fikirkan.

FENOMENA IKHLAS 3,

Aisyah mencuri (mengambil sesuatu tanpa izin dari tuannya) wang sahabat-sahabatnya kemudian dia sedekahkan kepada orang lain dengan niat ikhlas membantu orang yang susah.

Apakah IKHLAS tindakannya? Fikirkan.

FENOMENA IKHLAS 4,

"Minggu depan mahu ujian. Banyak lagi tidak belajar. Harus habiskan belajar sebab dokter suruh, kawan pun belajar gila-gila"

Apakah IKHLAS tindakannya? Fikirkan.

Wallahualam, diharapkan perkongsian ini membuahkan manfaat.

Pesan 1: Sumber diolah dari Jagalah Hati, Raih Ketenangan.

Pesan 2: Menjaga hati untuk terus ikhlas. Mari bermujahadah:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan