Rabu, 17 Ogos 2011

Magang 6: Tips Jaga Ceria

Assalamualaikum wrt wbt

Salam Ramadhan, salam buat semua.

Sekarang saya di Bagian Obstetry and Gynecology.

Saya sangat-sangat suka department ini. Rencana saya minggu ini adalah untuk menyelesaikan 50 status pesakit (task to be completed bila Magang) kemudian, minggu depan saya berencana untuk stay back-to-back di Operation Room. Katanya, kalau Magang, bukan hanya jadi Asisten SC sahaja, kalau mahu jadi Operator untuk D&C (Kuret) atau lakukan tindakan sterilization pun dapat. Wooowwweeeeyy~ (melompat-lompat!!)

Alhamdulillah, bekal ilmu Obgyn yang diambil sepanjang koas di RSHS, sekarang saya mampu tersenyum dan yakin setiap kali oncall. Walaupun sendiri, saya tahu tindakan yang harus diambil untuk pesakit-pesakit gawatdarurat. Alhamdulillah, syukur :)

Kali ini saya ingin kongsikan kepada semua adik-adik atau teman saya tentang Jaga (oncall).

Ramai yang bertanya kepada saya,

Aimi, awak ini jaga ke tak jaga. Kenapa bukan main segar lagi?

Pelik saya, awak kata semalam banyak pesakit. Tapi bukan main semangat lagi balik Jaga?

Haih? Tersenyum je, ada pesakit mengorat awak ke semalam?

Baiklah, ramai yang mengatakan saya selalu bersemangat saat jaga.

Sini, saya kongsikan tips untuk bersemangat sepanjang Jaga.

1. Sehari sebelum jaga, pastikan dapat rehat yang mencukupi. Tidak berlebihan atau kurang.

2. Pastikan kita telah menyediakan semua alat-alat jaga dan baju jaga. Persiapan material ini sedikit sebanyak mengurangkan kegusaran di hati. Bawa bekal makan, ubat-ubat peribadi yang mencukupi. Persiapan buat diri.

3. Selalunya, saya akan mengambil waktu 30 menit - 1 jam lamanya sebelum berangkat Jaga untuk baring, melelapkan mata (bukan tidur) sambil beristighfar. Waktu-waktu ini selalunya, hati kita resah, malas, tidak ikhlas untuk berangkat. Selalu akan ada, "Malasnya nak jaga.....". Betulkan niat. Jernihkan minda.

Sebelum berlanjut kemalasan kita sehingga menularkannya kepada orang lain, lebih baik kita mencegah hal ini dari berlaku.

Waktu ini saya akan memotivasi diri.

"Ya Allah, Kau berkatilah setiap apa yang ku lakukan saat jaga nanti. Kau berkatilah ilmu yang ku dapatkan. Kau redhailah amal perbuatanku agar aku tidak mencelakakn orang lain dan tidak ada orang yang merasa dirugikan dengan tindakanku"

Saya tetapkan beberapa matlamat yang saya catat di dalam handphone. Contohnya.

1. Saya mahu dapatkan ilmu sebanyak-banyaknya.

2. Saya mahu bertanya jika saya tidak tahu sebanyak-banyaknya.

3. Saya mahu melakukan tindakan A, B dan C

4. Saya mahu belajar kasus X sepanjang jaga.

4. Berangkatlah ke hospital awal. Minimal kita boleh mengetahui berapa pesakit ada, kondisi pesakit macam mana, kita boleh bertanya dengan kawan sebelumnya secara details apa saja tindakan yang perlu kita lakukan. Dapatkan no hp residen yang Jaga.

5. Semasa jaga. Hah~ Ini banyak point yang saya ingin kongsikan.

* Bertindak dan berfikirlah sebagai seorang dokter. Tidak perlu disuruh-suruh baru mahu bertindak. Be proactive.

* Ramai yang beranggapan (walaupun tidak semua),
"Hello, aku medical student ok!! Apesal pulak nak betulkan infus pesakit??!"

Sebelum kita mendapat penghargaan dari pesakit dan perawat (nurse), kita harus memberikan khidmat kita kepada semua. Setelah kita memberi baru fikirkan apa yang bakal kita dapat. Jangan sebaliknya. Setiap yang kita lakukan, ingatkan diri sebagai ibadah. Ibadah yang ikhlas, Allah SWT terima insyaAllah.

Ingatkan diri lagi, kita masih belajar. Rendah hati bukan sombong diri.

* Alert! Minimal, belajar untuk alert. Perhatikan pesakit ini diagnosisnya apa, infus yang dipakai apa, pakai urin catheter atau tidak, pakai NGT atau tidak, obat yang didapatkan apa saja. Keluhan pesakit jangan diambil remeh.

* Berborak dengan pesakit, beri mereka motivasi, terangkan kepada mereka tentang sakit mereka, paling penting, NASIHATKAN MEREKA UNTUK SOLAT & INGAT ALLAH. Ajarkan mereka cara solat. InsyaAllah, selalu menjadi imbal balik, mereka tersenyum dan mendoakan kita kembali. Siapa tahu, doa orang yang sakit itulah yang Allah SWT terima, bukannya doa kita yang kadang hati dan anggota tidak terjaga bersihnya.

* Jika merasa sakit, cepat-cepat obati sendiri (harapanlah kalau mengharap orang lain, kena pandai-pandai jaga diri). Komunikasikan dengan team jaga.

* Saling membantu teman-teman yang lain. Jangan berfikiran, "Pesakit aku tenang, follow up aku beres, aku mahu rehat". Jangan begitu. Jangan pernah selfish. Jadikan diri kita sangat bermanfaat setiap kali jaga. Kita bantu kawan, insyaAllah, Allah SWT membantu kita.

* Jika masa sangat suntuk untuk rehat (ada pesakit yang harus di ambu atau ada pesakit gawatdarurat yang harus diobservasi) makanlah bekal yang dibawa tadi. Itulah fungsinya.

* Jadikan perawat-perawat di ruangan sebagai sahabat. Bukan musuh. Berkenalan dengan mereka. Saya sampai saat ini, masih saja menghulurkan tangan bersalaman, memulakan dulu sesi perkenalan. Kita tidak rugi sebiji gigi pun. Malah mereka yang membantu kita nanti. kalau dulu, saya tidak merasakan manfaatnya tapi sekarang sewaktu magang, saya amat merasakan kebaikan berkenalan dan berbuat baik (berbuat baik bukan mengampu ya) dengan mereka.

Pernah saya harus observasi pesakit yang kritikal dari jam 4 petang sampai 4 pagi esoknya, saya tidak rehat semalaman, tugas-tugas perawat juga saya ambil alih (ceritanya di Magang). Sampai pukul 5 pagi, saya tidak kuat lagi. Saya bangunkan semua perawat.

Mereka marah?

Tidak sama sekali, malah mereka berterima kasih telah dibangunkan. Saya pula bergantian rehat. Mereka sempat membela saya di depan Doktor Pakar (masa itu ward round, saya incharge ward) saat saya datang lambat akibat telajak tidur di ruang dokter. Alhamdulillah. Tapi bukan itu saja manfaatnya, banyak lagi. Cuma keikhlasan kita dalam berkenalan dan berbuat baik dengan orang, insyaAllah akan dibalas Tuhan.

* Banyakkan senyum.

* Jika dimarahi - Hah?? Apa patut buat? *Mestilah marah dokter/perawat balik** <-- Jangan ditiru.
Oh tidak. Jika kita dimarahi kerana kesalahan kita, mahu atau tidak, terimalah dengan hati terbuka. Setiap dari kita punya cara berbeza untuk menzahirkan perasaan marah. Ada yang suka berbicara langsung dengan bahasa kesat, ada juga sebaliknya. Macam ragam.

Kita harus sedar keypoint itu. Sabar, tutup mulut, istighfar. Jika mahu menangis, menangislah tapi jangan di depan dokter atau pesakit. Menangis itu menunjukkan kelemahan diri dan saat kita dimarahi kerana kesalahan diri, menangis bukanlah jawapan yang tepat untuk diberikan kepada dokter. Percayalah.

Baiklah itu sahaja tips untuk sementara waktu yang mampu saya kongsikan. Cubalah, saya telah merasakan aura semangat dari awal, semasa dan setelah jaga dengan tips yang saya kongsikan.

Saya harus menyelesaikan beberapa target yang harus diselesaikan hari ini. Mohon doanya.

Wallahualam.

2 ulasan:

  1. Alhamdulillah,sgt bermanfaat..terima kasih krn berk0ngsi inf0 ini :)

    BalasPadam
  2. Sama-sama Mahirah. Semoga bemanfaat, insyaAllah :)

    BalasPadam