Rabu, 17 Jun 2009

HARI KELAM-KABUT BERAKHIR:)

Comparison of sodium level in roasted beef and roasted mutton, and its' relationship with hypertension using Atomic Absorption Method

Ingin saya kongsikan sedikit tentang penelitian (tesis) yang telah saya jalankan hampir kurang dari 6 bulan ini. Saya memilih sampel sate dan membandingkan antara daging kambing dan juga lembu.

Sering kita dengar seandainya seseorang itu makan daging kambing maka mereka akan sakit kepala, berdebar-debar dan pelbagai lagi gejala di mana ini cenderung mengarahkan ke Hypertension (Darah tinggi) berbanding makan daging lembu. Kaitannya dengan Darah Tinggi adalah Kandungan Garam.

Prinsipnya mudah, ada terdapat banyak faktor yang menyebabkan Hypertension (darah tinggi) antaranya adalah pengambilan natrium (Na) secara berlebihan, stress, mengandung dan penyakit ginjal. Natrium pula wujud dalam pelbagai bentuk, seperti mineral asli, garam (NaCl), baking powder.

Jadi saya mengkaji secara langsung tentang kehadiran kandungan garam pada sate kambing dan sate lembu ini sendiri. Pengalaman baru, saya belajar bagaimana membuat sate. Ternyata setelah dilakukan ujikaji kandungan Natrium yang terdapat dalam daging kambing adalah sama dengan daging lembu. Maka, tanda-tanda hypertension (darah tinggi) bukanlah bersumberkan garam yang ada pada daging kambing tetapi ada faktor lain.


Mahu tahu faktornya apa?

Saya telah membuka ruang dan idea untuk adik-adik memilih judul skripsi. Jika berminat dalam bidang Nutrition dan Medical Chemistry silakan pilih tajuk berkaitan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pengalaman hari ini,

Tepat jam 9 pagi, saya melangkahkan kaki memasuki ruangan ujian untuk pembentangan tesis. Saya melihat penguji sudah duduk sambil berbual sesama mereka. Saya memberikan salam lalu duduk bertentangan dengan semua penguji. Hati sudah mulai berdebar. Ada 5 orang doktor di dalam satu ruangan,

1. Doktor Penguji : Prof Muchtan
2. Doktor Penguji : Dr Ryadi (Sp ObGyn)
3. Doktor Penguji : Dr Solichin (Anat)
4. Supervisor 1 : Dr Samsudin (M.Si)
5. Supervisor 2 : Dr A Hussein (Sp Nuclear Medicine)

Saya mulai menekan butang "ON" pada LCD untuk memulai pembentangan. Ternyata,

"Hah??Rosak??"

Ya, rosak. Saya meminta izin dari semua penguji untuk memanggil technician di luar ruangan. Masa yang diperuntukkan untuk pembentangan cuma 15 minit. Saya cuba menenangkan diri dengan berzikir dan beristighfar. Panel penguji hanya tersenyum memberi izin. Alhamdulillah, technician berada sekitar luar ruangan ujian saya.

Setelah semua alat tersedia, saya mencari fail pembentangan saya yang telah disimpan seawal 7pagi di komputer ruangan ujian. Telah saya berikan pagi ini melalui teman saya. Tangan mulai menggeletar.

"Fail saya hilang??"

Saya sudah menjangkakan perkara begini akan terjadi. Kini, saya meminta izin sekali lagi untuk mengambil pendrive di tingkat 2. Ruangan ujian saya ditingkat 3. Saya berlari kencang bersaing dengan masa. Saya menoleh jam di tangan, masa berbaki cuma 10minit. Mampukah saya membuat pembentangan 18 slides kurang dari 10 minit?Tawakkal sepenuh hati.

Setelah mendapatkan pendrive, saya berlari lagi ke ruangan ujian. Memindahkan data untuk pembentangan. Setelah saya merasa semua fail telah dipindahkan ke komputer, saya menarik nafas, memberi salam dan memulaikan bicara. Nafas masih kencang kesan dari berlari mencari pendrive, peluh keluar berjurai, tangan masih menggeletar, badan-badan sudah mulai sakit.

Ujian tidak berakhir di situ, tiba-tiba,

"Nurul Aimi, do you write anything on the slide?Why it is blank?" tanya Prof Muchtan.

"Matilah aku kali ini" berbisik dalam hati dan saya sudah bersedia untuk menangis.

Saya melihat slide pembentangan jadi kabur. Ini kerana cahaya dari tingkap menyebabkan pemandangan agak silau sehingga data-data yang ditulis tidak kelihatan sama sekali. Waktu itu juga saya mengubah design slide dan meneruskan pembentangan. Ternyata masa berbaki 5 minit lagi. InsyaAllah tawakkal.

Keringnya rasanya anak tekak setelah masuk slide pembentangan yang terakhir. Alhamdulillah, penat merapu:P

"Ok, Nurul Aimi, please sit down. What a great presentation" Doktor-doktor memuji.

Saya hanya menelan air liur sambil menguntumkan senyuman.

Apabila doktor mempelawa duduk, maka bermulalah sesi SOAL JAWAB. Ini adalah sesi yang sangat menakutkan. Hehe

Saya ditanya 5 soalan. Alhamdulillah, 4 dari kesemua soalan yang diutarakan saya berjaya menjawabnya dengan tenang manakala satu lagi soalan, saya hanya meminta maaf kerana kecuaian saya tidak meneliti kajian saya dengan lebih mendalam.

Kesalahan teknikal seperti Reference, Format seperti margin dan spacing serta banyak lagi dinyatakan satu persatu. Saya hanya tersenyum, mengakui memang salah saya.

Saat mengumumkan markah.

"Nurul, kamu sangat bertuah. Mungkin doktor-doktor semua pemurah dan mungkin juga semalam kamu solat tahajjud maka kami berikan nilai ini" doktor menyebutkan markah saya. Saya menguntumkan senyuman, berbunga gembira hati saya. Saya mengucapkan terima kasih kepada semua doktor-doktor.

Sebelum melangkahkan kaki keluar, Prof Muchtan menegur,

"Nurul, jangan lupa sate nya ya" melambak ketawa semua yang ada.

Pesan 1 : Alhamdulillah, selesai sudah semua ujian. Semalam saya belajar dari jam 7 pagi(16/6/2009) sehingga 3 pagi(17/6/09). Hanya beralaskan bubur yang sengaja dibuat banyak supaya mudah kalau lapar. Tinggal memanaskan kembali dan langsung makan.

Pesan 2 : Kepala sudah mulai pening, badan mulai panas. Tanda-tanda demam.

Pesan 3 : Buat keluarga dan sahabat yang banyak memberikan semangat dan mendoakan, terima kasih banyak buat kalian. Sayang kamu semua:)

Pesan 4 : Perjuangan belum berakhir.

8 ulasan:

  1. congratz kakak!!!
    well done!!
    alhmdulillah..really proud wif u..
    esok acik ade prtandingan rempuh hlgn..
    doakan acik ye..

    BalasPadam
  2. Thank you acik:)
    insyaAllah, rempuh jangan tak rempuh..
    jangan pengsan sudah:P

    p/s: cik, nanti kakak nak coklat banyak2 time admitted..ok eh??kongsi ngan angah tau..hehe..waahh..bes nye makan~

    BalasPadam
  3. assalamu'alaikum kak!!
    ya allah..berdebar2 saye baca your journey dalam membentangkan tesis ni...alhamdulillah..selamat kak..haa...
    nak jugak sate!!yey2!!^^,

    BalasPadam
  4. tahniah kak..
    cuaknye dgr psl tesis nie walaupn bru 1st year..hehe..
    prof muchtan mmg baik,tapi bab bgi markah sgt strict..hehe..caya lah kak!

    BalasPadam
  5. salam ukhti..
    mabruk~! verily Allah wujud pada setiap sesuatu hingga kewujudanNya terasa pada setiap sesuatu.. 10 minit masa mengSLIMkan badan Allah hadiahkan dgn 5 minit utk pembentangan yg sgt2 membanggakan! proud of u kak aimi~ kak tasha pung A jgk.. smartla, bole banje Alia kebab depan masjidil haram ni :P

    BalasPadam
  6. To Myira:

    Wa'alaikumussalam~

    Kalau awak berdebar, akk lagi lah..Berdebar + masam sebab berpeluh + menggelatar..
    itu complete set hypertension..alhamdulillah~
    hihi:)

    Sate??Nak??Ermm..nak pikir jap~hihi

    BalasPadam
  7. To Miss Susi:

    Alhamdulillah, Allah memudahkan urusan:)

    A'ah, Prof Muchtan tanya 3 dari total 5 soalan.

    Menggeletar rasanya badan:P

    BalasPadam
  8. To a.s.a :

    Salam ukhti alia, alhamdulillah
    haish~
    slim 10 minit, balik rumah makan sejam..hihi
    thank you, alhamdulillah
    a'ah..tu pung A:)
    kebab??jauh alia, insyaAllah ada rezeki akak bawa balik pembalut dia eh~
    hihi

    BalasPadam