Rabu, 24 Jun 2009

Menuai musim gugur

Sebenarnya sudah lama ingin saya kupas isu yang pernah dibaca di majalah Tempo Edisi 11-17 Mei 2009. Saya lebih gemar membaca isu kupasan politik dari majalah Tempo kerana ianya lebih bersikap neutral dan tidak berat sebelah. Berbanding sesetengah suratkhabar yang jelas-jelas menyokong sesetengah pihak. Ini pendapat peribadi dan seandainya ada yang kurang setuju silakan tolak ketepi. Untuk pengetahuan, majalah Tempo adalalah majalah mingguan Indonesia maka isu yang berputar kebanyakannya adalah di dalam Indonesia dan terkait isu-isu luar negara yang punya kerjasama dengan Indonesia.

Isu yang ingin saya sentuh adalah "Panen Musim Gugur" atau kata lain, "Menuai musim gugur". Sekali baca tajuknya seakan berkaitan isu pertanian bukan?

Setelah dibaca dan difahami topik ini adalah berkaitan isu pengguguran yang dijalankan secara berleluasa sekitar Indonesia. Aktiviti haram ini dijalankan juga bermusim seperti setelah Valentine's Day dan New Year celebration. Sebab itu penggunaan katanya adalah musim.

Secara langsung mereka yang terlibat adalah pakar, doktor dan bidan. Mereka mengenakan biaya sebesar Rp 6juta (RM 3000) mengikut kriteria sama ada pernah melahirkan ataupun belum. Seandainya belum maka bayarannya lebih tinggi dan sekiranya pernah melahirkan bayarannya pula mengikut berapa bulan kandungan.

Setelah melahirkan, janin akan ditanam disekitar klinik mahupun dibuang kedalam selokan atau sungai. Sedih melihat dan mengenangkan jari halus bayi-bayi yang tidak berdosa menjadi mangsa nafsu serakah manusia bertopengkan haiwan. Kejam!!

Ya Allah, saat membaca isu ini tidak tahu hilang ke mana kekuatan diri mengenangkan nasib kita sebagai waris bangsa. Sekalipun ini isu di negara Indonesia di mana tempat saya menimba ilmu menjulang sijil Perubatan insyaAllah, tapi tidak jauh bezanya di Malaysia. Isu pembuangan anak seakan-akan menjadi santapan berita harian. Isu zina berleluasa.

Antara faktornya adalah golongan remaja dan dewasa yang semakin berani dan kerap menonton filem atau adegan-adegan porno. Tidak tahukah saat anda menonton filem tersebut, pemikiran, akhlaq dan juga iman kalian terlah diperbodohkan oleh orang barat atau khususnya orang kafir kerana mereka telah memonopoli pemikiran Islam melalui seks? Menjadi makhluk paling bodoh. Itu adalah label paling sesuai untuk anda yang gemar menonton dan berbicara soal seks (bicara soal seks bukan dari aspek ilmiahnya).

Apabila pemikiran telah dicetus dengan adegan yang bukan-bukan maka lahirlah keinginan yang bukan-bukan juga. Timbullah isu onani dan juga seks bebas. Duduk berdua-dua yang tidak mahu dikacau oleh oranglain itu juga merupakan bibit mengarah kepada zina walaupun pencetusnya mungkin sahaja bukan dari menonton perkara-perkara tidak senonoh. Kalau mahu mencantas isu buang anak, kita harus BUANG NALURI "IBU DAN AYAH" YANG GILA DUNIA DAN TIDAK BERSEDIA. ("Ibu dan "ayah" bukan diterjemahkan literally)

Pernah saya menghadiri suatu majlis formal. Disebabkan saya yang tiba agak lewat berbanding ahli keluarga saya yang lain, maka saya mengambil keputusan untuk duduk sendirian di buaian sambil menghabiskan hidangan makanan. Saya melihat seorang anak kecil perempuan (3tahun) dengan gaya manja melenggokkan tubuh dan menyanyi. Saya tidak memahami buah butir kata cuma agak geli hati melihat gadis kecil dengan pakaian skirt pendek dan jarang itu terus menari dan menyanyi seolah-olah tiada insan lain disekeliling. Satu suara menyahut dari belakang,

"Hi my red little lady, what you gonna be in the future?" tanya seorang pakcik bergurau.

Tahu jawapan anak ini apa?

"I wanna be a stripper" jawabnya ringkas sambil terus tersipu-sipu.

Saya mendengar sungguh terperanjat. Ibu kepada anak kecil ini lari meluru ke anak tadi dan menghulurkan penampar tepat diwajahnya.

Saya hairan, mana mungkin anak sekecil ini tahu istilah pekerjaan itu. (Itu perkerjaan??)

"Hi sweetheart, why you wanna be a stripper? It is not a good one and it is not for you." saya menegur adik tadi.

"My mom and dad always watch the stripper every night. They seems to like it very much" jawab jujur adik tadi.

"Arrgghh..Andai saja aku boleh lempang orang tua tadi. Dia yang mencetus pemikiran anaknya sebegini, kenapa pula dimaki anaknya?" saya berbisik dalam hati. Geram yang terpaksa dikawal. Demi nama baik mama dan babah saya memandang wajah orangtua anak kecil ini dengan wajah yang meluat dan marah.

Pesan 1 : Saya tidak menyalahkan total ibu bapa kerana mungkin sahaja pendidikan dan kasih sayang diberikan bukan sekadar cukup malah melimpah tetapi persekitaran memainkan peranan penting. Tapi sampai bila kita harus menuding jari menyalahkan insan di sekeliling?

Pesan 2 : Saat melihat insan yang terjatuh ke dalam lembah maksiat, jangan ditertawakan mereka. Jangan dipandang sebelah mata pada mereka, sebaliknya jadikan yang berlaku di saat itu sebagai ibroh pada diri. Mohon agar diri kita, keluarga dan juga keturunan dijauhkan dari mendekati zina.

Pesan 3 : Isu ini bukan isu mereka tetapi isu kita. Sejauh mana kita telah bertindak?Tepuk dada tanya iman. Wallahualam

2 ulasan:

  1. Salam..

    Berat isu ni..

    Di sekitar kampus,dan dalam kampus ini benda biasa.Dah jadi lumrah..

    Lumrah tapi tetap salah..

    Bercakap pasal unsur 'biru' dalam perfileman khasnya,dah x boleh nak cakap apa dah..

    Sekeliling penuh..

    Mana2 orang tawarkan,nak download tenet,macam2 ada..

    Antidotnya hanyalah kembalilah pada hakikat kejadian hidup ini..

    Xkan kot ada yang nak mati tengok stripper atau tengah wat stripping...

    Saya xnak ;-)

    BalasPadam
  2. To Max:

    Salam.

    Na'udzhubillah dijadikan hati yang hitam lagi keras sehingga gelap tidak boleh membezakan sesuatu perkara itu baik atau buruk, zina atau tidak dan tidak mampu menuntun diri ke jalan yang benar dan diredhai.

    Na'udzhubillah, jangan sampai hati dicabut dari rasa takut kepadaNya.

    Betul tu, kembali kepada hakikat kejadian.

    Na'uzhubillah, jangan~

    p/s : saya pun xnak:)

    BalasPadam