Isnin, 5 April 2010

Untung Allah SWT tidak pernah bosan.

Assalamualaikum wrt wbt dan salam sejahtera semua.

Alhamdulillah, diizinkan Allah SWT, Tuhan Pemilik Sekelian Alam untuk menulis sesuatu yang bermanfaat di blog saya.

Saya akan sampaikan sebuah kisah, mungkin ada sahabat-sahabat yang pernah atau mungkin juga tidak mengalaminya. InsyaAllah, selamat membaca,

Saya ada kawan, nama dia A (contohnya). Saya tidak berapa rapat dengan A, sekadar kawan biasa. Apabila bertemu, kami memberi salam dan membalas senyuman. Cuma sekadar hi-hi bye-bye. Rapat sangat pun tidak, musuh pun tidak. Persahabatan suam-suam kuku.

Si A ini jarang sms atau datang ke rumah saya. Namun begitu, jika dia datang ke rumah atau sms saya, pasti ada sesuatu yang ingin dimintanya. Kalau tidak wang, dia akan minta nota, kalau tidak nota pasti baju, yang penting pasti ada sesuatu yang diperlukan, barulah si A ini datang mencari saya. Bukan cuma sekali, tetapi sudah banyak kali terjadi sejak dari awal usia persahabatan kami lagi.

Jika awal-awal, saya masih merasa, "It's ok, I'm your friend and that is what friends for".

Lama-lama, saya merasa, saya dipergunakan. Hanya diperlukan saat A susah. Jika dia senang, dia pasti tidak akan bertemu saya. Saya tidak peduli itu semua, asalkan hutang dia kepada saya, lunas. Baju dan semua barang-barang yang dipinjam dikembalikan.

Tidak cuma itu, apabila dia senang, dia seperti tidak mengenali saya. Dia memperlakukan saya TOTAL seperti saya ini insan lain yang datang dari dunia lain.

"Apakah kau lupa akulah insan yang telah menolong kau saat kesusahan, sekarang kau berlagak seperti aku manusia aneh dari dunia lain?? Kau memang manusia kejam!"

Itulah sikapnya. Sisi buruk A.

Satu hari, sedang saya berjalan pulang ke bilik, tiba-tiba saya mendapat sms, isinya dibaca,

"Assalamualaikum Aimi, maaf ganggu. Awak free tidak petang ini?

Saya melihat sender, A

Dalam hati, saya berbisik,

"Mesti ada sesuatu, itu yang dia cari aku. Malas nak layan!!"

Saya mengabaikan mesej tadi. Setelah sampai di bilik saya, seperti biasa, sudah saya rancang untuk istirehat dahulu, kemudian bersiap-siap untuk solat Maghrib, makan dan belajar.

Ternyata, tidak sampai 5 minit saya berehat,

"Assalamualaikum Aimi......................................"

Terdengar suara seseorang memanggil nama saya di luar bilik sampai pintu bilik di ketuk-ketuk terus.

Setelah di buka pintu,

Ternyata si A

Dalam hatiku berbisik,

"Arggghhhhhhhhhhhhhhh....................."

.............................................................................

Alhamdulillah, selesai sudah senario yang diceritakan.

Alhamdulillah, saya tidak pernah mengalami situasi di atas, cuma sebagai analogi sahaja.

Analogi yang membawa diri menangis mengenangkan hubungan sebagai hamba dengan Allah SWT.

Betapa biadab diri, mencari Allah SWT saat merasa memerlukan. Hanya mencari Dia saat dalam kesusahan.

Apabila kesusahan, solatnya sebenar-benar solat. Lama sujudnya, bercucuran airmata mengalir memohon keampunan dan pertolongan.

TAPI

Saat sedang dikurniakan NIKMAT/PINJAMAN dari Dia, diri seolah-olah lupa, lupa bahawa dahulu dia lah manusia yang meminta-minta, merayu-rayu kepadaNya.

Saat sedang SENANG, kita seperti MANUSIA GILA DUNIA, DASAR TIDAK TAHU MALU!

Waktu itu, ibadah baik kuantiti mahupun kualiti semuanya hancur. Lebih baik semalam dari hari ini.

Wahai saudaraku sekalian,

Mengapa kita hanya bersujud kepada Allah SWT saat merasa memerlukan?

Mengapa begitu sombong apabila senang?

Mengapa begitu nyanyuk untuk dekat-dekat dengan Tuhan?

Waktu mahu ujian,

SOLAT MANTAP!

Waktu duit tidak cukup,

ZIKIR MANTAP!

Waktu ditimpa musibah,

TILAWAH & TADABBUR AL-QURAN MANTAP!

Waktu merasa gelisih,

SOLAT SUNAT MANTAP!

Waktu senang?

Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.

Untung Allah SWT tidak pernah bosan dengan manusia seperti mana manusia bosan dengan sikap manusia sendiri.

Bersyukur Allah SWT sentiasa mendengar rintihan hambaNya yang ingin kembali ke jalan yang benar.

Bersyukur Allah SWT sentiasa mendengar rayuan hambaNya yang meminta pertolongan setiap masa.

Alhamdulillah.

Pesan 1: Peringatan buat diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan