Khamis, 29 April 2010

4 isteri, mahukah kau miliki? Ini tips

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah, setelah beberapa hari saya tinggalkan blog saya diam.

Diam saya bukan apa-apa. Cuma saya sekarang di Radiology Department. Seawal 6 pagi saya meninggalkan bilik untuk ke hospital dan akan pulang dalam jam 6 petang atau 7 malam kerana ada kuliah atau bimbingan dari doktor-doktor.

Alhamdulillah, awalnya agak merasa betapa diri tidak layak, tidak pandai, tidak apa lagi perasaan yang negatif kerana gagal membaca X-Ray, namun berkat dariNya melalui usaha, bimbingan, tunjuk ajar dari doktor dan rakan-rakan, saya mampu membezakan X-Ray yang normal dan tidak normal. Alhamdulillah, kemajuan:)

InsyaAllah minggu depan, Khamis dan Jumaat saya akan menghadapi Final Examination Radiology Department. Ada ujian yang berupa SOCA (Orally oriented) dengan diberikan 5 contoh X-Ray secara random, mungkin thorax, mungkin tulang, mungkin abdomen, tergantung Doktor Spesialis yang menguji. Kemudian, ujian bertulis. Ada disediakan 15 - 30 gambar X-Ray, dalam masa 3 minit, harus membaca dan menulis kelainan dan diagnosisnya sekali.

Baiklah, panjang sungguh Intro saya ya:)

Saya ingin berkongsi sebuah kisah tauladan yang insyaAllah bakal memberi peringatan kepada diri dan sahabat-sahabat semua. Saya mendapatkan sumber ini dari Radio MQ.fm. Sebuah radio penyiaran yang berkonsepkan seperti IKIM. fm. Namun begitu, ada beberapa yang di edit kerana hal-hal tertentu. InsyaAllah, konsep dan jalan ceritanya sama.

-----------------------------------------------------------------

Ada seorang lelaki kaya-raya dan berpangkat. Dia tinggal di Istana dan dia lah raja, pemerintah sebuah kerajaan. Dia mempunyai 4 orang isteri.

Isteri pertama:

Isteri ini baik, bertanggungjawab, sering menguruskan hal rumah tangga dan kewangan, sentiasa menjaga kebajikan suami dan keluarga serta akan berada disisi suaminya saat senang mahupun susah. Kesimpulannya, isteri pertama inilah yang menjaga sayap kanan perjuangan suaminya.


TAPI

Suaminya ini tidak suka, selalu mengabaikan isteri pertamanya ini dan menganggap seperti tidak wujud. Apa-apa yang dilakukan oleh si isteri tampak salah di mata suami.

Isteri kedua:

Isteri ini baik, berada di sisi suami, kebajikan di jaga namun isteri kedua ini tidak sesempurna isteri pertama. Ada banyak perkara yang tidak mampu dilakukan oleh isteri kedua sepertimana isteri pertama.


TAPI

Suaminya ini sering memanjakan isteri kedua. Melebih-lebihkan isteri kedua berbanding yang pertama. Memberikan keperluan dunia untuk isterinya ini.

Isteri ketiga:

Isteri ini
paling dibangga-bangga kan oleh suaminya. Apabila ada orang datang ke Istana, pasti diperlihatkan isterinya ini kepada tetamu.

Isteri keempat:

Isteri ini yang paling disayangi suaminya. Isteri yang paling dimanjakan. Isteri yang paling diberi perhatian. Pantang ada sakit sikit, langsung diubati. Isteri keempat ini jadi manja akibat perhatian yang sangat berlebihan. Sangat jauh beza dan ketara antara perhatian isteri pertama dan keempat ini.


Saat nazak, suaminya ini memanggil keempat-empat isteri tadi.

Kepada isteri keempat:

"Wahai isteriku yang paling ku sayangi, paling ku sanjungi, paling ku beri perhatian, mahukah kau menemani ku di dalam kubur setelah aku meninggal dunia nanti?"

Jawab isteri keempat ini:

"Teman??Kalau mahu mati, mati sendiri, jangan ajak aku"

Suami ini terkesan, sedih. Isteri yang dimanjakan inilah yang telah bertutur kasar dengannya. Sia-sia!!

Kepada isteri ketiga:

"Wahai isteriku yang paling ku banggakan, mahukah kau menemani ku di dalam kubur setelah aku meninggal dunia nanti?"

Jawab isteri ketiga ini:

"Hari ini kau mati, esok aku nikah dengan orang lain"

Kepada isteri kedua:

"Wahai isteriku yang paling baik, mahukah kau menemani ku di dalam kubur setelah aku meninggal dunia nanti?"

Jawab isteri kedua ini:

"Suamiku, terima kasih. InsyaAllah akan ku doakan dikau. Namun, untuk bersama denganmu dalam kubur, tidak sama sekali"

Suami tadi kecewa.............

Inikah balasan yang didapatkan setelah segala perhatian, kasih sayang dan pengorbanan diberikan?

Suami tadi tidak sanggup memandang isteri pertama kerana kebajikan isterinya ini diabaikan. Apatah lagi mahu bertanyakan permintaanya yang mahu ditemani ke kubur setelah meninggal dunia kelak.

Namun begitu, ternyata isteri pertama ini datang tanpa diminta, isterinya kurus, tidak sihat, lemah kerana kesihatan, kebajikan tidak diendahkan, apatah lagi kasih-sayang dari suami.

"Suamiku, aku sanggup menemanimu"

Suaminya terperanjat. Isteri pertama inilah yang paling tidak disayangi, paling diabaikan saat sihat dahulu namun isteri pertama ini yang menzahirkan rasa setia dari awal penikahan sehingga saat kematian.

Suami, "Jika aku tahu kau yang akan menemani aku sehingga ke kubur kelak, akan ku berikan kau segala kenikmatan ini, akan ku bahagiakan kau lebih berbanding diri ku sendiri"

Penyesalan tiada guna, ajal menjemput.

------------------------------------------------------------------------

Allahuakbar, Astaghfirullah.

Percaya tidak, dalam diri kita ada 4 isteri ini.

Isteri keempat, paling diberi perhatian dan kenikmatan

Inilah tubuh kita. Kita terlalu memberikan perhatian pada keperluan fisik. Kita sanggup membelanjakan hal-hal yang berlebihan hanya untuk fisik. Kita rela menghabiskan wang dan masa untuk fisik kita.

Kita sibuk memikirkan PERUT kita. Asyik memikirkan APA YANG INGIN DIISI KE DALAM PERUT.

Kita sensitif melihat wajah dan penampilan kita. Asyik memikirkan APA YANG TERBAIK DI MATA MANUSIA.

Namun begitu, saat kita meninggal dunia, nah muka yang diulit cacing, perut yang diisi segala jenis makanan, berulat membusuk. Kaki dan tangan yang cantik dahulu diulit krim-krim mahal kini dililit ular dan kala jengking.

Apalagi yang tinggal di tubuh mampu dibanggakan?

Isteri ketiga, paling dibanggakan

Inilah harta, pangkat dan kekayaan. Hari-hari yang dilalui, kita asyik mencari DUIT dan KEKAYAAN. Matlamat sebuah perjuangan hujung-hujungnya DUIT. Hanya mulut yang mengatakan TIDAK PADA MATERIALISTIK, tetapi hati dan tindakan mengiakan segala.

Ramai hari ini menyembah tersungkur kepada HARTA dan DUNIAWI. Kalau dulu, kita lihat orang sembah berhala, cepat kita akan berkata, "SYIRIK!!". Tapi sekarang, ramai pula menyembah HARTA. Tidak peduli siapa TUHAN, mana HALAL, mana HARAM. Paling penting KUASA, HARTA, KEKAYAAN semua dalam tangan.

Namun, saat kita harus meninggalkan dunia, mereka tidak akan mahu bersama. Malah, jika ada yang berjawatan, jawatan tadi akan bersilih ganti. Tidak ada lagi meja besar di pejabat tanda kuasa dan jawatan. Segalanya tinggal di dunia.

Isteri kedua, paling dekat dan rapat

Inilah saudara, keluarga, orangtua kita. Mereka menyayangi kita. Mereka ada bersama kita.

TAPI, saat kita harus meninggalkan dunia, sayang sebanyak manapun, mereka tidak akan sanggup menemani kita. Mereka hanya akan menemai kita, saat pengkebumian, setelah itu, mereka akan melangkah pergi meninggalkan kita. Tinggallah sendirian di dalam kubur.

Isteri pertama, paling diabaikan

Inilah amal kita. Kita paling alergi melakukan hal-hal baik. Hati cenderung kepada yang jahat, nakal dan tidak baik berbanding yang baik. Hati kita mudah tergelincir ke arah yang salah berbanding yang benar. Sedangkan, amallah yang sanggup menemani kita dikubur kelak. Dialah yang akan setia berada dekat dengan diri kita.

Banyak kita membaja, menyemai amal, besar jugalah hasilnya. Besar jugalah untung amalnya.

Namun, jika di dunia kita sering merosak, membunuh semaian amal, kecil jugalah amalnya. Jatuh muflis mungkin kerana amal terlalu sedikit dibandingkan usia dan amal yang diterima Allah SWT.

------------------------------------------------------------------

Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.

Mari menyemai amal, agar kelak saat dijemput kematian, kita untung besar:) InsyaAllah.

4 ulasan:

  1. Aishah,
    Alhamdulillah, terima kasih.
    Semoga bermanfaat:)

    BalasPadam
  2. ;) sangat terkesan kat adik pasal artikel ni. kene lbey byk kac phatian kat isteri pertama pasni. tamo dia skt :)

    BalasPadam
  3. Adik,

    Alhamdulillah, yes that is so true:)

    Sama-sama kita bagi makan banyak-banyak 'isteri pertama'

    Love you adik:)

    BalasPadam