Ahad, 16 Mei 2010

Suami halang belajar?

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Minggu ini dan 8 minggu ke depan saya akan berada di Internal Medicine Department.

InsyaAllah, doakan saya dan sahabat-sahabat saya terus kuat mengumpul ilmu sebanyak-banyaknya ya.

Ini adalah perbualan dokter dan kami sekelompok saat diskusi penyakit pesakit masing-masing di subbagian Rheumatology Department.

Doktor
Saya
Kami(10 orang Doktor Muda)

"Kamu dapat kes penyakit apa?"

"Gouty arthritis"
"SLE"
"Osteoarthritis"

"Kenapa pesakit kamu dirawat?"

"Er....er...er..."


"Kamu jelaskan perjalanan pesakit kamu?"

"Pesakit saya wanita, usia 50 tahun datang dengan keluhan nyeri di ibu jari kaki dan kemudian merasakan nyeri yang mencucuk di seluruh daerah Metatarsal 1,2,3,4 dan 5. MTP nya terlihat merah, panas dan bengkak serta unilateral"


"Boleh tidak pesakit Gouty Arthritis datang kepada kamu dengan gejala klinis tidak nyeri?"

"Boleh dokter. Gouty Artritis mempunyai 3 fasa, fasa pertama 'Serangan akut Gout', kedua fasa interritikal dan fasa ketiga adalah fasa kronis tofus'. Pada fasa kedua, pesakit boleh datang ke dokter dengan tanpa gejala manakala 2 fasa lain, pesakit akan mengeluhkan sakit di mana sakit pada serangan akut lebih kuat dari fasa kronis"


"Kamu semua, setuju tidak apa yang sahabat kamu cakapkan ini?

Semua mengangguk.

Kemudian disambung penerangan penyakit pesakit sahabat lain. Masing-masing memainkan peranan menerangkan jalur penyakit pesakit mereka dengan baik. Waktu ini, setiap dokter muda dipertanggungjawabkan setiap diagnosis, tindakan medik kepada pesakit. Setiap yang dilakukan harus ada alasan yang kukuh.

Tiba-tiba pada salah seorang sahabat saya, dia tidak dapat menjawab soalan dokter spesialis tadi. Bagi saya, soalannya tingkat tinggi dan kami baru berada di bahagian itu 2 hari. Hari pertama briefing dari pucuk pimpinan dokter-dokter spesialis mewakili Internal Medicine Department sehingga waktu tengahari. Di petangnya pula baru kami berkesempatan ke Poliklinik.

Pagi Selasa, kami follow pesakit. Saya dan sahabat baik saya, berjanji untuk menghabiskan baca sekurang-kurangnya 1 penyakit 1 malam. Jadi, saya memilih penyakit Gouty Arthritis. Alhamdulillah, untung kes penyakit pesakit GA. Kalau lain dari itu mungkin saya hanya melakukan 'miming' dalam melaporkan report pagi.

Tidak hairanlah ramai di antara kami yang masih tidak jelas dengan perjalanan pesakitnya. Kami masih sangat-sangat baru di bagian itu dan kami mengenali pesakit dan penyakitnya pun kurang dari 12 jam.

Sejujurnya, kami dimarahi dan ditegur dengan sikap sesetengah dokter muda yang mengambil enteng hal ini iaitu IMPIAN dan BELAJAR. Walaupun panas telinga mendengar sindirannya tapi saya suka dengan setiap kata-kata dokter itu. Ada kebenaran di sebalik kepahitan. Ayuh, sambung baca lagi.

"Siapa di sini sudah bernikah dan mempunyai keluarga?"

Kami semua diam dan menggelengkan kepala

"Siapa di sini yang tinggal dengan keluarga?"

Kami masih diam dan tetap menggelengkan kepala.

"Jadi, tidak ada alasan kenapa kamu tidak boleh dan tidak mahu belajar kan? Siapa yang halang kamu dari buka buku untuk belajar?Siapa?Adik-adik kamu atau anak-anak kamu? atau kamu punya tanggungjawab terhadap suami/isteri kamu?"

Kami diam.

"Kalian pasti menyimpan impian sewaktu masuk ke Internal Medicine Department (IMD) ini kan?"

"Kamu apa akan jadi jika suatu impian itu tidak dilaksanakan sesuai dengan perancangan dan aturannya?"

Sambil dokter itu menuding jari ke arah saya,

"Impian itu sia-sia belaka, dok"

"Ya, benar. Kalian mahu sesuatu yang kalian tidak mahu bertindak mengambilnya. Jika itu, kalian berbohong dengan orang lain"

Alhamdulillah, saya terkesan dengan nasihat dokter itu dan dalam masa sama saya merasa lega kerana saya mengambil keputusan untuk membaca hanya 1 kes per malam. Alhamdulillah. Alhamdulilllah. Alhamdulillah.

Betul sangat apa yang dikatakan dokter spesialis itu.

Seperti kita mengungkapkan dengan lantang,

"Aku mahu menjadi ahli syurgaMu Ya Allah"

Namun begitu impian dan cita-cita itu pasti terbungkus rapi dan terkubur sekiranya kita tidak bertindak sesuai jalur dan aturannya.

Analogi lain,

Kita lapar, kita mahu makan tapi kita malas bergerak. Sampai mati, hidup balik, mati lagi, hidup lagi kita akan tetap lapar kerana kita malas mencari makanan. Apatah lagi jika ada yang menyimpan impian mahu makan yang sedap-sedao di tempat yang mewah. Harapan kerana untuk makan, kita harus mencarinya dan lebih mewah makanan itu lebih besar biaya dan usahanya.

Pesan 1: Semoga kita melaksanakan impian kita sejujurnya seperti apa yang kita bicarakan sehari-hari. Jika tiada yang melihat apa yang kita lakukan tapi Allah SWT Maha Menyaksikan dan Mengetahui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan