Sabtu, 8 Mei 2010

Killer Examiner. What will you do?

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.

Allah masih memberikan saya peluang untuk beribadah sehingga saat ini. Usia yang hampir menjejak seperempat abad. Alhamdulillah Ya Allah.

Ada sesuatu hikmah dari pengalaman yang ingin saya kongsikan bersama sahabat dan saudara semua.

Semasa di Anestesi dahulu, saya mendapat tahu penguji saya Dr. M.

Ramai kata begini,

"Kau dapat dia jadi penguji SOCA Anesthesiology Department? Dia bagi paling tinggi pun 67 (markah lulus adalah 68)"

"He is unpredictable. He will ask something that is out of our knowledge"

"You just pray He'll sick on the day of your examination otherwise you will get red colour marks"

Semua kata-kata itu saya dengar seawal minggu pertama saya di Anestesi. Saya agak kecewa. Mana tidaknya, nilai SOCA adalah 25%. Nampak sedikit tapi jika kurang 1 markah pun, itu sangat mempengaruhi nilai total.

Namun begitu, saya tekad. Saya menegur diri saya,

"Saya belajar. Saya akan terus belajar. Saya ingin tahu bukan kerana dokter X atau mana-mana manusia. Saya belajar kerana ingin saya belajar. Saya belajar kerana saya tidak mahu mengkhianati amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas bahu saya"

Alhamdulillah, usaha berlipatkali ganda. Saya membaca buku Anesthesiology berulang-ulang, sehinggalah menjelang ujian saya selesai membaca buku teks. Saya hafal semuanya. Alhamdulilllah.

Saya nekad dalam diri,

"Saya sudah berusaha sebaik mungkin, apa pun nilai yang diberikan itu terserah Tuhan dan dokter yang menilai. Tanggungjawab saya untuk belajar dan menjawab soalan-soalan dokter tertunai sudah"

2 jam SOCA (Oral Examination), soalan yang keluar dari mulut Dr M tadi dari sedasar-dasar prinsip Anesthesiology sehingga luar dari batas dan kemampuan seorang dokter umum. Kami dokter muda memang diberikan silibus belajar sebatas pengetahuan seorang General Physician. Tidak details, tapi semua penyakit-penyakit dan penatalaksanaan dasar perubatan harus dipelajari dan dihafal di dalam otak.

Alhamdulillah, saya memang sudah mengagak soalan yang keluar dari dokter tersebut, maka saya sudah mempersiapkan diri dengan belajar sebanyak-banyaknya sebelum ujian.

Usai ujian, saya melihat nilai saya. Alhamdulillah, tidaklah A tapi saya dapat 79.

Alhamdulillah, saya puas sambil tersenyum. Saya tenang kerana saya tahu saya sudah berusaha sebaik mungkin. Inilah nilai yang berhak saya dapatkan.

Saya bertemu sahabat-sahabat, ramai yang bertanya,

"Lulus tidak?"

Alhamdulillah lulus.

"Lulus??!!Fuhh..Pandainya kau..Boleh kira dengan jari berapa yang lulus dengan dia"

Alhamdulillah.

Sekali lagi, perkara ini berlaku di Radiology Department.

Saya mendapat penguji Dr S.

Seperti jangkaan ramai, dia antara 'killer Examiner"

Saya tetap dengan prinsip saya. Tugas saya adalah belajar dan saya akan terus belajar. Saya akan belajar sebanyak-banyak dan sebaik-baiknya. Saya akan belajar selagi tubuh saya mampu bertahan dan otak saya mampu menghafal.

Alhamdulillah, ujian yang dilalui dengan so called killer examiner berlalu dengan tenang dan soalan-soalan yang ditanya, alhamdulillah dapat saya jawab.

Bagi saya, tidak kira siapa Penguji Ujian kita, apa pangkat mereka, apa attitude mereka, apa kesukaan mereka, berapa nilai average yang mereka gemar berikan, itu adalah HAK mereka. Itu sangat subjektif dan bukan tanggungjawab kita untuk memberi nilai dan menjangkakan nilai untuk diri sendiri.

Begitu jugalah nasihat saya kepada sahabat-sahabat yang mengadu kepada saya. Saya tetap memberikan nasihat seperti mana saya amalkan dan menjadi prinsip hidup saya.

Pesan 1: Kepada yang mahu menduduki Ujian, tidak kira apapun ujiannya, semoga Allah memudahkan urusan kalian dan tetapkanlah niat kalian demi Dia.

Pesan 2: Doakan saya dan sahabat-sahabat lain lulus Radiology Department dan Nuclear Medicine Department.

Pesan 3: 9 minggu ke depan saya akan berada di Internal Medicine Department. Semoga Allah memberikan kejayaan buat saya dan rakan seperjuangan. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan