Sabtu, 6 Ogos 2011

Magang 5: Dokter garang

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah, sujud syukur ke hadrat Ilahi, selesai sudah bagian ketiga. Ini bermakna tinggal 3 bulan lagi sebelum selesai Program Magang (read Internship)

Ada pelajaran yang dapat ku ambil.

Ada pelajaran yang harus ku jadikan sempadan.

Apa yang dapat saya kongsikan bersama ada tentang "Doktor Garang"

Boleh tukar kepada "Cikgu Garang" atau "Tutor Garang". Pokok pangkalnya merujuk kepada sesiapa saja yang mendidik tetapi garang. Silakan tukar sendiri :)

Ada seorang doktor spesialis di tempat saya bertugas terkenal dengan ke'garangan'nya. Tidak keterlaluan saya katakan hampir semua kakitangan hospital gerun apabila namanya disebut.

Sampai setiap kali bertemu dengannya atau ward round ramai yang terus meniru budaya Jepun (tertunduk-tunduk).

Di sebalik sikapnya yang garang, dia juga terkenal dengan sifatnya yang suka mengajar. Cuma tidak ramai yang ingin bertanya kerana takut dimarahi atau ditegur.

"Leceh" atau dalam bahasa sunda nya "Reseh. Teuing"

Banyak yang mengambil kesimpulan dan nekad untuk tidak meminta bimbingan dokter ini kerana sikapnya yang sangat garang. Walaupun dia mengajar tapi dia sangat cerewet.

Kemudian saya berhenti. Berhenti untuk berfikir.

Sampai bila pemikiran terkongkong ini saya harus bawa jika saya mahu maju?!

Ini adalah pemikiran anak-anak yang tidak matang. Takut dimarahi sedangkan jika kita fikir panjang, marahnya orang dewasa itu adalah untuk mendidik.

Takut. Takut. Takut.

Malas. Malas. Malas.

Takut dan malas yang tidak jelas kenapa.

Mari kita gunakan akal yang sihat, akal yang rasional, kita harus berani dimarahi. Untung kita dimarahi sekarang, insyaAllah ke depannya minimal kesalahan yang akan kita lakukan.

Biar kita ditegur, agar kita belajar,

Biar kita disindir, agar kita ingat,

Alhamdulillah, saya memberanikan diri maju meminta bimbingan dengan dokter spesialis yang terkenal garangnya ini.

Cuba teka apa?

*Ok harapanlah kalau saya tidak dimarahi*

Alhamdulillah, saya dimarahi, ditegur, disuruh buka catatan, tapi ada yang lebih berharga saya dapatkan.

Saya mendapat ilmu.

Saya mendapat pengalaman.

Saya tahu apa yang saya perlu lakukan.

Paling penting, saya tahu di mana salahnya,

Bukankah Allah SWT, Tuhan kita telah mengamanahkan setiap manusia untuk saling mengingatkan,

"Demi Masa! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar (3)"

Apa yang dilakukan oleh dokter spesialis tadi selaras dengan ayat Al-Quran ini. Al-Asr:3

Mereka melaksanakan apa yang diertikan sebagai berpesan kepada kebenaran. Dia mengajak saya dan semua untuk belajar. Belajar yang benar tepatnya.

Mulai saat itu, saya nekad. Saya bulatkan hati, setiap dokter yang garang tetapi terkenal dengan sifat yang suka mengajar, akan saya kejar. Akan saya tebalkan muka, akan saya rendahkan hati, akan saya buang jauh-jauh ego untuk mendapatkan ilmu yang benar. Apalagi jika dokter itu baik untuk mengajar. Lebih saya kejar lagi.

Saya tidak akan berhenti bertanya dan mencari tahu hanya kerana sikap atau peribadi seseorang. Itu sikap mereka. Itu hak mereka. Tetapi hak kita adalah untuk mendapatkan ilmu sebanyak-banyak.

Wallahualam. Semoga bermanfaat.

InsyaAllah mulai minggu depan, saya akan bertugas di bagian yang super duper saya suka! Obgyn!!

Ya Allah, gembiranya hati saya. Berkobar-kobarnya saya. Saya sangat bersemangat untuk mencari lebih banyak lagi ilmu dan pengalaman. Ameen. Ameen. Ameen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan