Ahad, 23 Ogos 2009

Komunikasi dengan Allah SWT

Saya memandang telefon bimbit saya. Tiada panggilan mahupun mesej penting yang bakal dibuat dan juga yang dinantikan. Kadang-kala saya sampai lupa dimana saya letakkan telefon bimbit saya. Saya tidak merasakan keperluannya kini. Berbeza sewaktu kuliah dahulu. Telefon bimbit adalah medium komunikasi terpenting. Baik untuk mengetahui informasi terkini mengenai kuliah mahupun aktiviti kokurikulum. Tidak lupa juga aset penting untuk berkomunikasi dengan insan-insan yang dirindui iaitu keluarga di Malaysia. Semenjak bercuti, telefon bimbit saya tidaklah sesibuk manapun fungsinya.

Namun begitu, apabila melihat senario tersebut secara tidak langsung [saya tidak merasakan keperluan telefon bimbit] membawa saya menginsafi dan memuhasabah diri. Diaplikasikan dalam kehidupan sehari-hari, dapat dilihat solat itu adalah medium terpenting bagi komunikasi antara hamba-hambaNya dengan Tuhannya iaitu Allah SWT.


Seseorang akan leka, lalai dan lupa mengenai solat mereka apabila merasakan bahawa komunikasi antara dirinya dengan Allah SWT tidak penting. Apabila mereka lalai dengan keindahan sementara dunia. Sehingga Allah SWT ada menyebut,

"Maka celakalah orang yang solat. (yaitu) orang-orang yang lalai terhadap solatnya" Al-Maun 4-5

Orang yang lalai sini diperincikan sebagai orang-orang yang tidak menghargai serta melalaikan pelaksanaan dan waktu solat.

Sedangkan melalui solatlah antara medium kita dapat berkomunikasikan dengan Allah SWT,

Solat mengajak kita memuji Penciptanya

Solat juga mengajar kita erti khusyuk

Solat melatih diri menjadi hamba baik secara pergerakan dalam solat mahupun hati seorang hamba

Apabila disebut komunikasi pastinya ia 2 hala. Maka, komunikasi kita kepada Allah SWT baik bersyukur atas nikmat yang diberikan, ampunan yang diharapkan atau permintaan yang minta dikabulkan dilafazkan secara kata mahupun melalui hati. Manakala komunikasi Allah SWT kepada kita tidaklah secara verbal, bukan diucap melalui kata terus kepada kita. Sebaliknya ketenangan hati, nikmat yang diberi, segala urusan dipermudahkan adalah contoh komunikasi Allah SWT kepada kita.

Sering saya mengajak sahabat-sahabat merenung kembali saat sujud. Apakah benar tiap kata yang kita lafazkan sewaktu sujud?

Subhana rabbial 'a'la wa bi hamdi
[Maha suci Allah Tuhan Yang Maha Tinggi, dan aku memujinya]

Dalam keadaan sujud kita melafazkan pujian tersebut kepada Allah SWT. Posisi kepala adalah yang terendah ketika itu. Secara fizikalnya, kita dilihat sebagai hamba. Namun begitu, berapa ramai yang sujud hanya jasadnya tetapi masih membawa ego bernama seorang manusia lemah?
Mungkin masih ada manusia yang sujud jasadnya tetapi hatinya masih gah merasa "tinggi".

Tidakkah kita berdusta? Seperti melafazkan kata, "Saya sayang awak. Hanya awak seorang" tetapi di dalam hati secara total mahupun sedikit kita menafikannya. Bukankah itu berdusta?

Maka, dimanakah layaknya tempat seorang pendusta? Tepuklah dada, tanya iman.

Nau'dzhubillah. Semoga kita dijauhkan dari sifat merasakan komunikasi dengan Allah SWT itu kurang atau tidak penting.

Wallahualam, sedikit coretan untuk dikongsi bersama. Semoga menjadi peringatan buat diri dan semua.

2 ulasan:

  1. assalamualaikum kak aimi..
    hurm..terkesan dengan kata2 yang 'tak merasa penting komunikasi dengan tuhan'

    kadang2 tu kalau hidup tengah senang..mmg dapat rasa yg solat kita tak semanis kalau dalam kesusahan..

    sebab kalau tengah susah..selalunya kita betul2 mengharap..jadi kita buat yang terbaik..teruknya diri ni..memang susah nk dapatkan khusyuk sepanjang masa '-___-

    keadaan lain..waktu berada di rumah..maybe terlalu 'senang' kalau duk kat rumah..lain kalau kat uni..jadi perasaan pun lain time nk beribadah..tapi Alhamdulillah dengan kedatangan ramadhan nih..insyaAllah ade niat n azam baru..

    doakanlaa istiqamah ye~

    p/s:ni yang kna jarang balik umah..hehe

    BalasPadam
  2. To Duha:

    Wa'alaikumussalam,
    insyaAllah semoga kita bersama mengambil ibrah

    p/s: kalau rasa senang duk umah, apa kata cuba duk luar rumah lak..rasanya hilang la senang tu :p

    BalasPadam