Jumaat, 28 Januari 2011

Manipulasi rumus tekanan dalam kehidupan.

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua yang membaca.

Semoga Allah redha akan amal perbuatan kita.

Saya mahu menceritakan sesuatu yang saya dapatkan saat mendengar ceramah A'a Gym, seorang tokoh agama yang disegani di Indonesia.

Ini adalah rumus tentang Tekanan.

p = \frac{F}{A}

p = Tekanan
F = Kekuatan yang diberikan.
A = Luas permukaan.

Semakin tinggi kekuatan yang diberikan, semakin besar jumlah tekanan.

Semakin besar luas permukaan yang tersedia, semakin kecil jumlah tekanan.

Oleh itu, sebuah tekanan yang didapatkan itu ditentukan dari besarnya kekuatan yang diberikan dan/atau luas permukaan yang tersedia.

Mari kita analogikan hal ini ke dalam kehidupan sehari-hari.

p = Tekanan hidup
F = Ujian yang diberikan Allah SWT (constant)
A = Keluasan kita membuka hati.

Setiap hari kita mengalami tekanan hidup. Tekanan yang kita rasakan wujud kerana adanya ujian/hambatan/masalah sehingga kita anggaplah ianya sebagai kekuatan ujian yang diberikan Tuhan. Anggaplah ia sebuah ketetapan, constant yang tidak boleh diubah. Jika diberikan 100 ujian sehari, itu sudah ketetapan dan kita tidak mampu mengubahnya walau sedikitpun.

Tapi ada satu hal yang perlu kita lihat di sini adalah dalam mengubah nilai tekanan, kita boleh memanipulasi nilai luas keterbukaan atau keredhaan hati dalam menerima ujian dariNya. Lebih luas kita buka hati kita (redha akan ujian), lebih ringan sebuah tekanan di rasakan dan begitu jugalah sebaliknya.

Nah, inilah yang membezakan setiap individu. Apabila mereka menghadapi ujian, sikap mereka dalam menanganinya boleh dengan merungut/mengeluh yaitu menutup atau mengecilkan hingga sekecil-kecilnya pintu hati terhadap ujian yang diberikan Tuhan atau sekelompok manusia lagi, mereka redha dengan ujian. Mereka mengharungi dengan kelapangan dada. Sehingga wujudlah 2 golongan, yaitu kelompok manusia yang terus stress dan terbelenggu dalam masalah sendiri dan sekelompok lagi tenang mengharungi hari-hari mereka.

Sehingga ada nya sebuah hadith buat renungan kita semua. Bagaimana seharusnya seorang mukmin menanggapi ujian dan nikmat kehidupan.

Sabda Rasulullah SAW:

" Amat menakjubkan sikap seorang mukmin yang sentiasa memandang baik terhadap segala sesuatu di sekelilingnya. Apabila seorang mukmin itu beroleh kebaikan, dia terus memuji dan bersyukur kepada Allah. Jika dia ditimpa keburukan, maka dia pun memuji Allah dan bersabar menghadapinya dan ini pun baik baginya. Seseorang mukmin akan tetap diberi pahala atas setiap amalan yang dilakukannya sehingga diberikan pahala terhadap makanan yang disupakan ke dalam mulut isterinya" (RW Ahamd & Abu Daud)


Terdapat beberapa cara dalam menjadikan diri redha dengan ujian. Salah satunya adalah dengan mendekatkan diri dengan Allah SWT kerana dengan cara ini, kita akan merasa tenang. Ketenangan yang dipinjamkan itulah ketenangan hakiki. Sehingga setiap ujian yang dirasakan terasa mudah dilalui kerana kita melaluinya bersama bantuan pinjaman dari Dia.

Wallahualam.Perkongsian ringkas ilmu yang didapatkan buat semua. Semoga bermanfaat.

2 ulasan:

  1. you are the doctor. and you are the physician. and now you make me jobless. nice equation though. hihi

    BalasPadam
  2. Thank you:)

    It is not that easy for me to understand the past-7-years-lesson-of-physics! agaga~

    BalasPadam