Selasa, 19 Jun 2012

Tagging Medical

Assalamualaikum wrt wbt. 


Alhamdulillah. Syukur. Kini saya di rotation Medical atau Perubatan Am. Saya melewati Surgery rotation dengan lancar tanpa sebarang extension. Alhamdulillah. 


Tekun belajar sambil menunggu ketibaan mama di LCCT. 



Gambar diambil semasa saya bertugas di Surgical Department. Menerima panggilan dari MO. Ada case di Emergency. Saya diminta untuk turun ke ED segera. 

8/6/2012 adalah tarikh rasmi saya berdaftar sebagai Medical HO (Medical House Officer). Debaran tidak perlu diungkap. Masuk sahaja wad, saya boleh lihat lambakan pesakit. Lebih ramai dibandingkan sewaktu di Pembedahan Am. Semua kakitangan baik Pakar, Medical Officer, HO, jururawat, ketua jururawat sibuk memberikan layanan kesihatan. Ada yang berjalan laju, ada pula yang sibuk mencucuk pesakit, ada pula yang sibuk bertanya-tanya kepada pesakit. Tidak ada seorang kakitangan pun yang saya lihat duduk istirahat. Semua seperti terkejar-kejar. 


Saya dan 2 orang sahabat melaporkan diri kepada Pakar yang sedang buat ward round.

"Your name and where you graduated from?"

Masing-masing memperkenalkan diri dan menyebut nama Universiti. 



"I'm Nurul Aimi, 2nd poster, graduated from UNPAD, Bandung Indonesia"

"Owh, from Bandung~ so, you kenallah X? and Y?"

Pakar tadi menyebut nama 2 orang HO lulusan Bandung. 2 contoh yang contradictory. Seorang adalah Captain Medical manakala seorang lagi dikenali ramai kerana beberapa masalah. 



Saya tahu, pertanyaan itu bernada sinis. Pasti tersimpan persepsi yang kurang baik. InsyaAllah, saya akan mengubahnya. Saya yakin, saya bukan dari mahasiswa yang mempunyai masalahattitude and knowledge. 


Pagi sebelum datang bekerja, saya sempat membaca tentang Acute Coronary Syndrome. Saya cuma browse everything, surfaceJust to make sure saya ada sedikit info before I enter the new department


Kami ikut bersama ward round. Tiba-tiba, saya disajikan pertanyaan, 


"You, what are the risk for cardiovascular diseases?"

Alhamdulillah. Syukur. Terus terlintas beberapa faktor risiko. Semuanya masih segar di dalam kepala kerana  saya baru sahaja selesai membacanya pagi tadi. 


"Dyslipidemia, hypertension, smoking, alcohol, family history of premature CAD, known case of CAD"



"Ok good. Another one is menopause"


Kemudian ward round diteruskan. Kami menghampiri seorang pesakit dengan Kronik Anemia.

"What is the complication of chronic anemia?" pakar tadi melirik ke arah saya. 



"Anemia Heart Disease. Heart failure or insufficiency secondary to prolong anemia"

Hanya menganggukkan kepala. 



Syukur. Semua pertanyaan yang diberikan kepada saya dan sahabat-sahabat (taggers) dapat kami jawab dengan tenang. 


Alhamdulillah, begitu saya terbayangkan saat KOAS dan Magang. Saya bersyukur, semasa di bagian Ilmu Penyakit Dalam, saya tidak mensia-siakan waktu. Saya volunteer untuk present Case Report Session yang aneh seperti Malaria. Saya tidak menolak untuk manage patient's with Unstable angina, NSTEMI, STEMI, CKD patients. 


Syukur. Saya menjalani kehidupan tagging seperti HO lain. (tagging is the period range from 1 week to 2 weeks from 0700 to 2200 working at hospital for you to learn as much as you can. At the end of the day, there'll be an assessment to off you from tagging. It's call VIVA. An oral examination or SOCA-like assessment)


Masuk hari kedua, "Aimi, you jaga front cubicle" Kapten memberikan arahan. 


"Doctor, bed 5 branula leaking. Please insert new branula. Patient ada antibiotic"


"Doctor, new patient!"

"Doctor, patient transfer out. Please write transfer out summary as soon as possible"

"Doctor, patient nak refer GHKL, referal letter belum tulis lagi"

"Doctor, patient having chest pain!!"

Apabila semua arahan dan tanggungjawab datang serentak, saya hanya mampu menarik nafas dalam dan istighfar. Ya Allah, Kau tabahkanlah hatiku. 



Saya lantas meninggalkan wad. Saya melihat jam tangan, 6.30 petang. Astagfirullah. Saya terlepas solat Zohor. Dari pagi saya kerja, saya belum sempat duduk apatah lagi solat. Saya lantas memberitahu kawan-kawan, saya mahu solat. 


Saya harus menjama' kan solat. Betapa sayu rasa hati. Kaki saya terasa sangat menggigil. Tangan saya menggeletar. Jatuh terjelepuk saya setelah solat. Baru sedar, dari pagi hingga jam 6.30 petang, tidak ada setitik air pun sempat saya teguk. Mengalir airmata saya. Deras mengenangkan kesakitan yang dihadapi. 

Saya membuka semua pesanan ringkas. Saya membaca satu persatu, mesej. Makin deras airmata mengalir. Pesanan ringkas dari mama, babah, adik-adik dan suami. Masing-masing memberikan saya semangat dan mendoakan saya. Sayu hati saya. Lantas saya duduk, berdoa, mengesat airmata dan bergerak menyambung kembali tugas. 



"Kalau menangis sampai keluar airmata darah sekalipun, tugas kau takkan selesai. Bangun. Selesaikan semua kerja dengan cepat, nanti kau boleh rehat sekejap"


Saya memberikan semangat buat diri. Saya menyelesaikan semua tugas dengan pantas. Syukur. Saya pulang kerja jam 11.30 malam. Saya pulang dan meneguk air sejuk 2 gelas. Alhamdulillah, sudah cukup kenyang buat diri. Tersenyum saya. 


Saya belajar untuk menjalankan tugas dengan sistematik dan cepat serta tenang menghadapi situasi yang mencemaskan. Alhamdulillah, saya belajar semua itu dalam masa yang singkat. 


Pernah ada situasi, 


Seorang jururawat datang kepada saya, "Doktor Aimi, doktor jaga patient bed 11 ke?"

"Oh tak. Saya incharge front cubicle. Kenapa ya?"



"Ada patient collapse"


Saya lantas membuka fail pesakit. Baca sekilas diagnosis and current problem. 


"Ok biar saya tengok patient tu, dalam masa yang sama, awak cuba contact doctor incharged"

Sewaktu saya menghampiri pesakit, pesakit terlihat sangat lethargic and unresponsive



"Kak, tolong DXT stat" saya mengarahkan seorang jururawat untuk memeriksa random blood sugar. 


"Ok. Doctor, 2.4"


"Ok, bagi IV bolus Dextrose 50% 50 mLs stat then repeat again DXT reading after 1 hour. Tolong pasang cardiac monitoring, oxygen saturation, prepare ambu bag. Inform saya after 15 mins condition patient" saya lantas meninggalkan pesakit apabila melihat keadaan pesakit semakin pulih.


Tidak sampai setengah jam, jururawat yang bertugas datang kembali memberitahukan keadaan pesakit. 


Saya lantas menghampiri pesakit. Saya lihat keadaannya sama. 


"Kak, run 1 pint normal saline. Secure airway" perintah saya kepada jururawat tadi.


Saya lantas menghubungi MO.

"Doctor, I'm Aimi, HO from XX ward. I would like to inform this patient, 50years old, male, knwon case of XX, current problem is XX, he's been unconscious with GCS E2 M5 V2. I've run 1 pint fluid, IV bolus Dextrose 50% 50 mLs and he's still not responsive"



"Ok, I'll come" balas MO tadi. 


Alhamdulillah. Saya melakukan apa yang patut seorang HO lakukan. Syukur kerana hari ketiga tagging, saya disajikan situasi yang sama, oleh itu saya tidak bermasalah menghadapi situasi di atas sendirian. Alhamdulillah. 


Saya dengan rasminya telah off tagging. Tiada assessment memandangkan pakar berpuas hati dengan kerja saya dan beberapa sahabat lain. Kami diberikan peluang bekerja mengikut sistem syif. 


Baiklah, sekian saya. InsyaAllah, di masa akan datang saya akan kongsikan lagi pengalaman saya di bagian Perubatan Am. 


Pesan 1: Doakan saya untuk terus kuat bertahan. 


Pesan 2: Harus lebih rajin belajar. Makin bersemangat dan mampu fokus dalam menuntut ilmu. 


Pesan 3: Kepada adik-adik dan semua sahabat, jika kamu diberikan masa dan ruang untuk belajar (KOAS dan MAGANG) manfaat sebaik-baiknya. Jangan rugi dikemudian hari. Kita kerja sebagai seorang doktor. Kita bermain dengan nyawa orang. Alangkah malang seorang doktor jika kita gagal memberikan yang terbaik kerana ilmu yang kurang. Na'udzhubillah. 


Pesan 4: Belajar fi sabilillah.  

3 ulasan:

  1. Semangat baca! Admire..
    Tapi boleh tak bergenang pula air mata (!_!)
    Doakan sha juga. Terasa takut pula nak grad. Lagi2 bukanlah grad dari uk pun. Inferior ni susah betul nak campak jauh2..

    BalasPadam
  2. Sha @ sinar_islami.

    Thank you. Alhamdulillah, smeoga bermanfaat.
    It's not the university that determine who you're. It's in you. The spirit, the knowledges and experiences :) Wherever you graduated from, just remember, we are the same, at the starting point, the HO level

    BalasPadam
  3. Salam.dik jd ho memg kena cpt.solat wajib buat.......tskblh ade alssan taksempat....lainle ada ot...kak jd ho is the best time journey and kami eod on call blk pun pkl 11 mlm 6.30 dah terpacak...kat hkl.....mlm on call medical 25 pt per ho clerk....no tagging...mrmg ramai ho yg nangis esp oversea graduate

    BalasPadam