Sabtu, 22 Mei 2010

Salah siapa, tanggungjawab kita?

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah. Pagi ini saya diizinkan Allah SWT untuk men'update' blog seperti biasa.

Tidak mahu menjadikan alasan sibuk sebagai penghambat hobi penulisan saya, namun hakikatnya saya harus mengatakan Ya, di dunia perubatan dan sebagai calon dokter,

Dokter spesialis, "Sebagai dokter, kita tidak punya waktu lapang untuk bersantai-santai. Kita harus manfaatkan setiap masa kerana kita berkerja dengan manusia dan untuk manusia"

Benar, saya setuju apa yang dikatakan oleh dokter tersebut.

Pagi ini, saya menonton televisyen sambil bersarapan pagi. Saya melihat iklan series CSI (Crime Scene Ivestigation). Satu rancangan yang sangat diminati oleh adik bongsu saya.

Saya lihat kes bunuh yang tidak pernah berhenti. Saban hari, polis-polis menyiasat. Bertungkus-lumus menyelesaikan siapa dalang disebalik semua rencana.

Kemudian, saya buka akhbar online dan saya akan petik beberapa tajuk artikel yang sangat mengusik hati saya.
Dalam tuduhan pertama, Rasidi, seorang penganggur, dituduh membunuh adik perempuannya Siti Khadijah, 22, di rumah bernombor 119, Kampung Batang Rokan, Gemencheh antara jam 7 dan 11 pagi 5 Januari lalu.

Dia turut menghadapi tiga lagi pertuduhan iaitu membunuh ayahnya, Ismail Awang, 76; nenek, Sufiah Katas, 80, dan datuk Atan Daud, 87, di rumah tidak bernombor di Kampung Batang Rokan pada tarikh dan tempoh waktu yang sama.
Laporan kesihatan berkenaan dikemukakan kepada mahkamah oleh Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin. Rasidi yang diwakili peguam Ardelliza Izmaryanti Shafie kelihatan tenang mendengar keputusan itu dan mengangguk faham apabila ditanya jurubahasa mahkamah.
Allahukbar. Astaghfirullah. Apa sudah jadi?

Kemudian, tajuk kedua,

SEREMBAN: Mahkamah Majistret di sini, semalam menjatuhkan hukuman penjara 10 bulan terhadap seorang guru penolong kanan atas tuduhan merangsang seorang muridnya untuk melakukan kelucahan melampau, tiga tahun lalu.

Mohd Harith Mohd Nor, 42, didapati bersalah merangsang seorang murid lelaki yang ketika itu berusia 11 tahun untuk melakukan kelucahan melampau di pejabatnya di Sekolah Rendah Kebangsaan Wawasan Seremban 2 antara jam 3 petang hingga 4 petang pada akhir Mac 2007.
Ya Allah. Allah. Lagi menyesakkan dada.

Mungkin akan ada yang berkata,

"Kenapa pergi buka news yang macam itu? Cubalah buka tentang artikel masak-memasak, tentang artis, tentang fesyen, tentang bola. Kau jumpalah hal-hal yang menyenangkan. Tutup mata kalau lihat artikel-artikel bunuh, rogol dan berbagai lagi kes-kes kriminal"

Bagi saya, itu bukanlah suatu solusi di mana saya akan berasa tenang dan aman. Tenang dan aman adalah apabila kita mengetahui masalah, pokok permasalahan yang melanda dan juga solusinya. Solusi mungkin buat keamanan diri dan juga lingkungan kita. Jika kita tidak mengetahui hal-hal kriminal terkini, kita merasa 'tenang' kerana kita tidak tahu hal yang sebenar.

Saya pernah mendengar ceramah agama seorang tokoh hebat Indonesia,

Kita jangan jadi seperti kambing. Kambing yang buat korban/sembelih sewaktu Hari Raya Korban. Kambing 1 disembalih, kambing 2 yang disebelahnya boleh makan dengan tenang, buat 'kerja' dengan kambing 3. Walhal giliran kambing 2 untuk disembalih adalah berikutnya. Dia jadi LEKA dan TERPESONA dengan dunianya sendiri. Apabila kita melihat suatu bencana, kematian yang jadi di dunia ini, bukan kita lari dari masalah atau bersimpati sahaja dengan mangsa-mangsa keadaan. Sebaliknya, kita haruslah membuka lebih lebar akal kita, bahawa ini adalah ibrah yang harus ku ambil dan menginsafi diri. Bukan seperti kambing, jiran sebelah meninggal, kita hanya bersedih dan bersimpati dengan keluarga arwah. Mungkin sahaja 'next adalah turn' kita
Saya melihat kes kriminal yang terjadi salah satunya adalah kerana KEZALIMAN

Zalim adalah meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.

Seorang bapa merogol anaknya sendiri. Bukankah tugas bapa menjaga keamanan anak, mendidik dan membesarkan sehingga menjadi orang yang berguna?

Seorang sahabat membunuh sahabatnya sendiri gara-gara cemburu. Bukankah sebagai manusia, kita diminta saling melindungi sahabat, menjaga kebajikan?

Seorang ibu membuang anaknya. Bukankah ibu itu wanita mulia yang seharusnya disanjung kerana sifat kasih dan sayangnya, di manakah hilangnya rasa itu semua?

Pada pandangan peribadi saya, apabila kita tidak melakukan sesuatu sesuai tanggungjawab kita, kita akan cenderung mengkhianati amanah ini. Apabila amanah dikhianati, muncullah jenayah-jenayah yang kita lihat sekarang ini.

Misalnya,

Seorang pelajar perubatan (kerana saya pelajar perubatan) seharusnya belajar tanpa batas kerana ilmu itu tidak terbatas. Namun, kerana mentaliti dan sikap acuh tidak acuh dalam belajar, maka lahirlah seorang doktor yang cetek ilmunya, gelabah skillnya, serabut atau plastik penampilannya.

Saban hari dia mengubati pesakit. Datang kepada dia pesakit yang punya riwayat alergi antibiotik. Namun, kerana mahu cepat-cepat pulang kerja, dia melewatkan soalan-soalan anamnesis tentang alergi kepada pesakitnya.

Pesakit tadi pulang dan makan ubat tanpa ada 'precaution dari doktor. Setelah makan, dia sesak nafas hebat kerana obstruksi jalan nafas, kemudian wajahnya bengkak-bengkak. Orangtua nya membawa anaknya terus ke hospital. Disebabkan dalam keadaan gopoh, mereka tertimpa kecelakaan lalu lintas di jalan utama menuju hospital sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas.

Kemudian, kita buka televisyen, lalu liputan langsung tentang kejadian 3 beranak ini sedang bersiaran langsung, jawab kita dalam hati,

Bodohnya orangtua. Cubalah berhati-hati. Ini tidak, gopoh sangat. Kan dah accident.
Kenapa boleh jadi situasi di atas? Tepuk dada tanya iman dan akal.

Saya tidak meletakkan kes jenayah itu adalah salah setiap manusia, tapi apa yang saya cuba katakan adalah, kes jenayah yang berlaku saat ini adalah tanggungjawab bersama.

Wallahualam.

Semoga Allah memberkati kalian.

2 ulasan:

  1. salam

    apo nak jadi nogori den?
    poning den poning..
    alahai tokmat...

    BalasPadam
  2. Salam Abu Huzaifah,

    Huk..huk..batuk~
    ntahla labu~

    BalasPadam