Isnin, 20 Julai 2009

Melampiaskan kekejaman

Assalamualaikum wbt, kadang-kala dalam kehidupan sehari-hari kita bertindak tidak adil. Tidak adil dalam penilaian sehingga kita melampiaskan kekejaman kepada insan lain. Mungkin agak kasar bunyinya kekejaman tapi insyaAllah akan saya huraikan lebih lanjut dalam entri saya kali ini.

Sedar atau tidak, sering kali kita diherdik, dimarahi, disakiti hati mahupun fizikal, disindir oleh orang lain, dibebani pelbagai masalah dan dibebani dengan pelbagai tanggungjawab yang menyesakkan minda.

Contohnya, kalau masih belajar, isu yang sering timbul adalah masalah tanggungjawab sebagai mahasiswa, anak, duit, masa manakala bagi yang sudah bekerja dan menikah, isu yang timbul duit dan hutang, masa dan anak-anak dan hubungan dengan rakan sekerja dan pasangan.

Semua itu pasti tidak banyak, sedikit membuatkan kita "terleka" dan menyimpan perasaan
marah atau dendam mungkin. Setelah kita menyimpan perasaan marah, tanpa kita sedar, kita begitu senang melempiaskan kemarahan kepada insan sekeliling sehingga insan yang tidak bersalah dimarahi, dan dilempiaskan kekejaman yang tidak sepatutnya.

"Masam je muka kau, kalah cuka tau. Cuba senyum sikit, cekodok basi yang semalam aku buang pun rupa dia macam muka kau lah" niat sahabat yang asalnya mahu menghiburkan mungkin saja disalahtafsirkan oleh sahabat yang sedang marah.

"Apa masalah kau?" balas sahabat yang berang tadi.


Mengapa kita begitu "flexible" memindahkan beban yang ditanggungi kepada mereka yang tidak bersalah, ada yang juga meminta orang lain memahaminya,

"Apa kau tak nampak ke aku serabut?Lagi nak memekak, cuba kau faham masalah aku"

Kenapa kita mengheret mereka yang tidak bersalah memahami diri kita?

Kita sendiri tidak mahu membantu diri dengan menenangkan hati dan fikiran, mengapa kita mengarahkan orang lain memahami kita?

Dialog di atas mungkin sahaja bahasa perbualan langsung. Tidak kurang juga, perbualan sms yang tidak kurang biadab melempiskan kemarahan kepada orang lain. Sedih apabila saya mengenangkan perkara ini. Betapa mudahnya diri kita bertindak zalim kepada orang lain.

Mengapa perkara begini boleh terjadi?

Cuba kita bayangkan, kalau dari muda remaja kita sudah pandai dan biasa melempiaskan kemarahan kepada orang lain, cuba bayangkan komuniti bagaimanakah yang ingin kita bentuk di masa depan kelak?

Mahu lempiaskan marah pada isteri setelah pulang kerja?

Isteri pula lempiaskan marah pada anak-anak?

Anak-anak mula bertindak liar dengan pergaulan bebas niat di hati cuma mahu melempiaskan marah bersama-sama rakan yang " lebih memahami". Na'udzhubillah

Pada pandangan saya, mungkin ada beberapa faktor yang menyebabkan diri begitu mudah diprovokasi oleh situasi yang menekan dan terdesak, insyaALLAH dari penilaian saya, akan saya kongsikan bersama. Antaranya adalah,

1. TIDAK BERSEDIA
Tidak bersedia minda dan hati
Disebabkan kita tidak mengkaji dan memahami kerja serta tanggungjawab diri, jadi mudahlah untuk kita melatah. Bila dihidangkan di depan mata pelbagai bentuk ujian dan desakan maka mula lah hati panas membara, mulut lancang berkata. Sedangkan, seandainya kita memasrahkan sepenuh hati kepada Allah SWT, redha dengan ketentuan, hasilnya sama ada dipuji, dimarah, diherdik, dihina, dibebani pelbagai ujian, kita sudah bersedia menghadapinya dengan senyuman diwajah. Kita tahu ini susunan jadual indah dariNya untuk kita turuti.

Pernah ada seseorang datang kepada saya, tidak henti-henti merungut dengan tugasan yang sangat banyak, tanggungjawab yang membebankan dan mulut sekeliling yang tidak henti mengata. Kadang-kala terkeluar juga kata-kata yang kurang enak didengar dilempiaskan kepada saya. Saya sudahnya kembali bertanya,

"Awak mahu teruskan belajar sebagai mahasiswa perubatan atau tidak?"
"Awak menjejakkan kaki di sini atas paksaan orangtua atau kerana minat dan kerelaan awak sendiri?"
"Kalau awak rasa awak sibuk dengan jawatan awak sekarang, kenapa dulu awak terima?Sebab nak populariti dan perhatian? Jadi sekarang ramai dah mengenali awak, sebab itu awak bosan?Atau sebenarnya awak nak hidup sebagai manusia bermanfaat, apakah sudah cukup awak bermanfaat dengan manusia sekeliling?"

2. KEPEKAAN SIFAT (ATTITUDE)
Saya memetik kata-kata John C Maxwell didalam bukunya The Difference Maker,
"From now on, i'm going to have a great attitude" di mana setiap saat, seseorang itu akan peka apabila dirinya sudah menjadi kurang sabar, peka apabila diri bertindak overreacted.

Apabila kita ada checklist untuk diri sendiri seperti attitude yang terbaik ingin dipersembahkan pada hari ini kepada semua, insyaALLAH pasti sesaat kita cuba untuk re check diri sendiri.

Ianya tidak mustahil walaupun sukar untuk dicuba pertama kalinya.

Pesan 1 :
From Abu Hurairah Rasulullah saw said; " The strong man is not the one who is strong in wrestling, but the one who controls himself in anger " HR Bukhari, Muslim

Pesan 2 : Allah suka dengan hambaNya yang bersabar, kenapa kita tidak mahu merebut peluang menjadi hambaNya yang bersabar dan menjadi hamba yang disayangi?

Pesan 3 : Berfikir sebelum bertindak, gunakan akal untuk beremosi.

Pesan 4 : Kalau mulut terlanjur memaki orang, tangan terlepas bermesej kata-kata kasar, jangan ego untuk meminta maaf. Tidak gugur gigi, tidak pula putus jari jemari memohon maaf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan