Ahad, 9 Mei 2010

Enjin Agama

Assalamualaikum wrt wbt,

Alhamdulillah. Hari ini mungkin hari minggu terakhir dapat saya bersantai-santai. Mulai minggu depan, saya akan memasuki Internal Medicine Department. Jadual oncall 2 kali seminggu.

Saya ingin berkongsi sesuatu dengan sahabat-sahabat semua. Semoga bermanfaat.

Katalah kita ada kereta, kita sedang memandu menuju ke satu destinasi. Jika tiada masalah, insyaAllah, kita akan sampai tepat seperti yang dijangkakan.

Namun begitu, tanpa kita jangkakan, tiba-tiba, kereta kita rosak. Enjin kereta buat masalah, kereta habis berasap.

Sebelum keluar tadi, kita tidak periksa enjin, kita tidak menjaga maintenance engine. Kita tidak pernah menghantar service even once. Salah kita sendiri kerana pada saat kritikal kita memerlukan komitmen kenderaan tapi kenderaan pula buat hal kerena kita menganggap 'sepele' hal menjaga maintenance enjin kereta.

Kemudian, kita mahu menggunakan handphone, kita mahu menelefon mana-mana bengkel terdekat yang kita ketahui atau mungkin sahabat-sahabat dekat.

Ternyata, handphone pula buat hal. Bateri low. Kita tidak dapat menghubungi sesiapa.

Di saat kita sendirian, kita pasti merenung, andai enjin kereta dan bateri handphone tiada masalah, pasti perjalanan kita lancar-lancar sahaja.

Kalau dibayangkan betapa sakit jiwa raga kita jika kita menghadapi situasi tersebut. Memang kita sabar dan mungkin kita tenang tapi mustahil tidak ada walau secalit rasa yang mengusik hati kita.

Percaya atau tidak sahabat-sahabat semua, kita golongan muda inilah mampu diibaratkan sebagai Enjin Agama dan kitalah Bateri Ukhuwwah.

Untuk sebuah kereta berfungsi dengan baik, enjin harus baik. Kalau mahu enjin baik, kompenen enjin kena baik. Kalau mahu komponen baik, setiap masa harus dijaga kalau pun tidak harus berkala dengan istiqamah.

Kita bayangkan jika kita adalah komponen yang rosak, maka seluruh enjin tidak akan dapat berfungsi kerana sebuah enjin dapat berfungsi dengan sempurna jika setiap komponennya juga harus dalam keadaan baik.

Cuba bayangkan keadaan agama kita di masa depan dengan komponen-komponen rapuh dan rosak ini.

Komponen yang lemah dengan ujian.

Komponen yang goyah dengan nafsu.

Komponen yang asyik gagal atau mempunyai pencapaian akademik yang ala kadar.

Komponen yang melayani orangtua seala kadar yang mungkin.

Komponen yang hanyut dengan Makanan, Pakaian, Hiburan dunia.

Agak-agak bagaimana perjalanan kereta agama ya jika komponen-komponennya rapuh begini?

Astaghfirullah.

Namun begitu, ada seperkara yang kita mungkin terlepas pandang.

Sekiranya kita melihat sahabat kita, saudara kita, hanyut dengan nafsu dan ujian dunia, seharusnya kita yang melihat, mendengar sama-sama membantu sahabat ini. Kita dilahirkan bukan untuk menghukum tetapi saling mengingatkan seperti yang dinyatakan Allah SWT di dalam Surah Al-Asr: 2 - 3

" Sungguh, manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran"

Kenapa saya nyatakan harus membantu?

Ini kerana kita tidak akan dapat menggerakkan sebuah kereta hanya dengan 1 komponen, kita perlukan sekumpulan komponen yang dapat melaksanakan tanggungjawab sebagai enjin penggerak.

Jadi apabila melihat sahabat 'jatuh', mari kita sama-sama mengangkatnya.

Cuba bayangkan, kawan kita jatuh di dalam lubang yang 'dalam' dan sulit untuk dia keluar sendiri. Dia perlukan bantuan. Kawan ini kita kenal, kita tahu siapa, kita pernah berbual-bual bersama.

Tapi kita berdiri di sebelahnya, melihat. Hanya membantu dia dengan memberikan pandangan,

"Nah, kau sudah jauh tersesat, jauh ke dalam kau terjatuh"

Bukan itu yang seorang sahabat perlukan. Dia perlukan 'tanganmu'. Dia perlukan pertolonganmu.

Hulurkan bantuan kepada dia kerana kau sendiri belum pasti apakah kau akan selamat esok hari atau mungkin kau akan jatuh di lubang yang sama.

Astaghfirullah.

Mari sahabat-sahabat, kita menjaga setiap nikmat yang telah diberikan kepada Allah SWT kepada kita.

Kita sebagai generasi muda, generasi penggerak, generasi perubahan. Kitalah yang mencorakkan ke arah mana perjuangan dunia harus diarahkan.

Jika kita enjin agama sudah lemah, apakah mungkin kerata Islam ini akan menyinar?

Apakah mungkin sampai mesej kita seandainya enjinnya kecundang di tengah jalan?

Na'udzhubillah. Gandingkan bahu, mantapkan ukhuwwah. Sama-sama kita menjadi enjin yang bersiap sedia setiap masa. Mantap dari semua aspek. InsyaAllah.

Semoga Allah meredhai semua yang ikhlas keranaNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan