Ahad, 30 Mei 2010

Kisah: Pemotong rumput

Assalamualaikum wrt wbt,

Syukur ke hadrat Tuhan yang telah memberikan diri ini mencoretkan sesuatu sebagai bekal amal pahala di akhirat kelak. Ameen, insyaAllah.


Ingin saya berkongsi, sebuah cerita dan saya titipkan juga analogi buat renungan bersama.



Kedamaian itu dicari bukan dinanti
Analogi buat renungan:

Pemotong rumput
Saya

"Pakcik, tolong potongkan rumput di kawasan halaman saya, ye. Jangan pangkas pokok bunga saya. Terima kasih pakcik"

Saya menitipkan pesan. 3 jam lagi saya mahu keluar rumah dan malam nanti ada tetamu yang akan berkunjung ke rumah. Jadi, saya berharap keadaan rumah saya akan tertata rapih. 3 jam kemudian,

"Pakcik, kenapa tidak potong rumput-rumput ini lagi???"

"Pakcik malu lah nak........"

"Malu kenapa? Bukankah tugas pakcik dari awal memang potong rumput?"

"Ala....pakcik malu lah..pakcik malu nak potong rumput...Nanti orang kata apa
pulak kalau pakcik potong rumput ini"

------------------------------------------------------------
Setelah sahabat-sahabat semua membaca analogi di atas, ada terdetik tidak rasa macam tidak puas hati dengan jawapan tukang potong rumput tadi?

Malu potong rumput sebab nanti orang mengata dia.

Di sini ada 2 aspek yang ingin saya ketengahkan. Pertama, dari sikap pakcik tadi Kedua, dari sikap orang ramai yang menilai.

1. PEMOTONG RUMPUT, TANGGUNGJAWAB

InsyaAllah. Jika kita melihat situasi ini secara langsung pasti kita geram, marah, mungkin tidak kurang juga yang merasa aneh. Kenapa seorang pemotong rumput harus merasa malu saat dia harus memotong rumput. Bukankah itu tanggungjawab dia?

Seharusnya begitu jugalah respon kita saat ada yang memberi alasan ini,

"Kenapa tidak pakai stokin tangan? Bukankah lengan awak terdedah? Kemudian, tudung awak cuba labuhkan sedikit paras menutupi dada"

"Tak nak
lah. Segan, lagipun saya tidak bersedia lagi. Nanti orang mengata saya. Kata saya 'sok' (berlagak) alim dengan perubahan macam ini"


Kalau kita baca analogi pemotong rumput tadi, tugas dia adalah memotong rumput, mahu atau tidak, itu sudah tanggungjawab dia memotong rumput.

Tidak ada alasan Malas, Malu atau sebagainya kerana itu adalah KEWAJIPANNYA.

Begitu jugalah kondisi kalau kita tidak melaksanakan hukum wajib, misalnya seorang wanita tidak menutup aurat. Alasan seperti Malu, Tidak bersedia, Segan dan pelbagai lagi, itu akan mengundang amarah kepada Tuannya (Allah SWT)

2. Dari sikap orang ramai yang menilai.

Kalau kita tengah berjalan kaki, tiba-tiba kita melihat seorang pemotong rumput, memotong rumput, agak-agak kita akan kata,

"Konon rajinlah tu pemotong rumput??Nak berlagak alimlah tu, sibuk-sibuk potong rumput!"

Pandangan peribadi saya, jika ada yang berkata begini saat melihat pemotong rumput, memotong rumput, saya akan katakan pengkritik tadi, "GILA!!"

Orang potong rumput, laksanakan tugas,

Apa salahnya?

Jika benar salahnya, di manakah letaknya?

Begitulah seharusnya, kita bersikap lebih rasional. Saat kita melihat ada saudara kita yang berubah ke arah lebih baik, ke arah kesempurnaan mengikut syariat Islam, kita raikan. Kita berikan galakan, bukan sindiran.

"Wah, dah insaf ke pakai tudung labuh tutup dada tu?"

"Kau pakai guni ke apa ni? Kenapa besar sangat??"

Orang yang mengkritik orang lain yang sedang melaksanakan tanggungjawab mereka, apakah insan ini masih waras dan mampu berfikiran rasional?

Mungkin sahaja niat kita mahu bergurau senda, bertepuk tampar, bercanda ria dan sebagainya lagi niat-niat mahu berseloroh. Tapi secara sedar atau tidak, kita telah menyindir hukum Tuhan. Tuhan yang menyuruh kita menutup aurat dengan sempurna dan kemudian kita menyindir orang-orang yang sedang menjaga hukum Allah sebaiknya.

Wallahualam, sekadar perkongsian.

Pesan 1: Kalau mahu menutup aurat, tutuplah dengan sebaiknya. Kalau mahu pakai towel mandi keluar jalan-jalan ke shopping mall pun tidak ada salahnya, asalkan towel tadi benar-benar dapat menutup setiap helai rambut, sehingga lah ke paras dada. (Tapi, siapa yang nak pakai towel ke shopping mall eh? Huhu)

Pesan 2: Saya mohon kepada semua sahabat, mari kita saling mengingatkan diri dan menasihatkan yang lain. Itu juga tanggungjawab kita. Orang tidak menerimanya mungkin kerana 2 sebab. 1, mungkin kerana sikap kita yang salah pendekatannya atau yang kedua, hidayah itu milik Tuhan, kita berusaha menyampaikan kebenaran dan keinsafan sahabat/hamba Allah SWT yang lain adalah hak mutlakNya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan