Selasa, 11 Mei 2010

Pekerja yang menempah maut

Assalamualaikum wrt wbt.

Alhamdulillah, ini hari kedua saya di Internal Medicine Department.

What should I say about my rotation in Internal Medicine Department?

I cried. Yes, I did it again.

Thanks and a great hug and kiss for my mama and dad. Alhamdulillah.

--------------------------------------------------------------------------------

Baiklah, saya tidak mahu bercerita panjang tentang Internal Department. InsyaAllah, akan datang saya akan berkongsi pengalaman ini. InsyaAllah

Hari ini, setelah mendapat nasihat, kata-kata semangat dari mama dan babah, serta dari Prof Dr Rully (my supervisor), saya pulang dengan harapan. Ya, saya pulang ke kamar saya dengan harapan dan rencana.

Saya membuka radio MQ.fm seperti biasa. Sebuah radio Islami Indonesia.

Saya sempat mendengar analogi yang benar-benar terkesan dalam diri saya. Analogi ini diambil dari sebuah buku. Saya tidak sempat mendengar karya siapa. InsyaAllah, jika saya tahu, saya akan maklumkan kemudian. Jadi, sekarang saya ingin berkongsi analogi ini.

Seorang pekerja, diberikan arahan oleh bos/tuannya.

Tuan
Pekerja

Wahai pekerjaku, masuk ke dalam ruang pejabatku. Bacalah arahan apa yang perlu kau lakukan di dalam buku di atas mejaku. Setelah 4 jam, aku akan pertanggungjawabkan apa yang telah kau lakukan.

Baik tuan.

Pekerja itu masuk ke dalam ruang pejabat tuannya. Di dalam ruang pejabat itu tersedia fasilitas yang luar biasa.

Ada buah-buahan segar di atas meja
Ada makanan-makanan yang lazat terhidang
Ada minuman mahal dan menyelerekan
Ada TV plasma (letak berapa inci yang kalian suka)
Ada deretan CD terkini, menarik dan belum ditonton
Ada penghawa dingin yang benar-benar menenangkan
Ada kerusi yang empuk, enak diduduk apatah lagi tidur.

Ya, pekerja itu khayal. Asyik makan, minum, menonton CD. Dia lupa, dia hanya ada 4 jam untuk menyelesaikan tugas yang telah tertulis di buku di atas meja tuannya.

Selesai 4 jam, dia baru teringat. Dia belum membuat apa-apa. Loceng pun berdering.

Apakah kau sudah mengemas ruang pejabat?

Belum, aku tidak tahu jika tuan menyuruh itu

Apakah kau sudah mengemas kini barang dan dokumen-dokumen.

Belum, aku tidak tahu jika tuan menyuruh itu.

Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.

Cuba bayangkan.

Tuan itu adalah Allah SWT

Pekerja itu adalah kita, hamba, manusia.

Allah SWT telah menyuruh kita untuk 'mengemas' amal kita, beribadah. Allah perintahkannya melalui Al-Quran yang dianalogikan di 'buku di atas meja tuan'.

Selama kehidupan kita, apa yang telah kita perlakukan?

Apakah sesuai arahan Tuan Allah SWT kita, atau kita terlena dengan 1001 nikmat sementara dunia seperti fasilitas yang tersedia di dalam pejabat tadi?

Dunia ini terlalu banyak perkara yang mampu melalaikan. Jika dilihat dari analogi di atas, terlalu banyak kenikmatan yang mampu mengalihkan tujuan dan fokus sebenar pekerja itu masuk ke pejabat tuannya.

Pejabat tadi milik tuan, nikmat dan fasilitas tadi milik tuan. Kita sebagai pekerja seharusnya masuk ke ruang tuan kita dengan tujuan melaksanakan tugas.

Namun begitu, cuba bayangkan berapa ramai pekerja-pekerja jenis tidak sedar diri itu di dunia ini sekarang. Mungkinkah kita sebagai salah seorang daripadanya? Na'udzhubillah.

Kita sebagai manusia, kita telah ada 'list of works to do'. Kalau kita mahu tahu apakah tugas kita itu, kita HARUS BUKA BUKU Allah SWT. Buku yang disuruh Allah SWT, bukan buku apa yang kita fikir kita suka baca.
Apabila kita sudah buka dan baca, nah baru kita tahu tugas kita.

Jika mahu tahu, kita harus buka Al-Quran untuk memahami dan seterusnya melaksanakan. Selain melaksanakan sesuai tugasan yang disuruh, kita juga harus menghitung-hitung waktu kerana mungkin saja masa kita buru-buru habis sehingga kita gagal melunaskan tugasan.

Cuba tadi kita baca analogi di atas,

Tuan tadi bertanya

Apakah kau sudah mengemas ruang pejabat?

Dan jawapan yang diberikan pekerjanya adalah,


Belum, aku tidak tahu jika tuan menyuruh itu

Kalau bahasa mudahnya, pekerja tadi 'menempah maut' dengan menjawab begitu di depan tuannya kerana tidak melaksanakan apa yang sesungguhnya diperintahkan.

Tindakan bos?

Mungkin diberi amaran, atau denda, mungkin juga extra time of work atau mungkin juga dipecat.

Kalau Allah SWT?

Waktu 'di soal-siasat' mungkin pilihannya 2, syurga atau neraka. Tepuk dada tanya Iman yang manakah tempat yang sesuai untuk pekerja seperti di atas.

Analogi tadi ada menyebut masa yang diperuntukkan adalah 4 jam. Begitulah juga masa kehidupan kita. Setiap orang pasti ada 'limit' waktu kehidupan. Cuba bayangkan, jika selesai waktu 4 jam, kita tidak tahu apa yang kita harus lakukan dan tidak ada peluang lagi untuk kita buka buku dan bertindak. Astaghfirullah.

Wallahualam. Sekadar perkongsian untuk diri dan semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan