Ahad, 5 Jun 2011

Obat syrup atau tablet

Assalamualaikum wrt wbt,

Puji syukur ke hadrat Tuhan, Penguasa seluruh alam dunia dan akhirat.


Selawat dan salam buat Rasul junjungan besar, keluarga Baginda dan para sahabat.


Hari ini, saya ingin berkongsi cerita.

Sebuah kisah yang menjadi pengalaman hidup saya. InsyaAllah, juga pengajaran buat semua yang membaca.


Suatu pagi, di poliklinik, saya sedang duduk membaca bahan akademik, membaca ulang tentang "Urinary Tract Infections".

Banyak juga pesakit-pesakit yang datang dengan keluhan penyakit tersebut selain penyakit dyspepsia (baca: gastrik/maag) dan tension-type headache.


Sedang asyik membaca, datang seorang pesakit anak perempuan bersama ibunya.

"Assalamualaikum, silakan duduk, kenapa adik? Ada apa yang boleh dibantu?" tanya saya sambil tersenyum cuba mencairkan suasana yang agak tegang kerana selalunya anak-anak takut dokter, lebih umumnya, sesiapa yang pakai white coat.

"Wa'alaikumussalam dokter, anak saya, 3 hari yang lalu datang dengan keluhan batuk pilek (baca: batuk selsema), tapi masih belum sembuh. Dirawat oleh dokter tempoh hari" kata ibu menjelaskan keadaan.

Itu suatu tamparan yang tepat ke muka bagi saya. Apabila telah diberikan tanggungjawab, semampu mungkin kita mahu memberikan yang terbaik buat pesakit. Namun, harus sentiasa diingat, kita berusaha tetapi Allah SWT Maha Menyembuhkan.


Saya cuba mengimbas kembali, pesakit ini yang mana?


Maklum, di klinik desa ini, pesakit datang lebih dari 30 orang sehari dan pada hari tertentu boleh mancapai 50 orang. Hanya ada maksimum 3 orang dokter muda di balai pengobatan manakala yang lain di Poliklinik kesihatan ibu dan anak, serta di Balai Imunisasi atau di kaunter Farmasi.


Alhamdulillah, terus teringat kembali.
Anak ini berusia 6 tahun, datang dengan keluhan batuk selsema sudah 2 hari.

Saya bertanya kembali,
"Baiklah, apakah batuk selsema ini bertambah buruk atau sama sahaja dengan tempoh hari? Ubat yang diberikan tempoh hari habis dimakan tidak, ibu?

Waktu itu, saya sempat memberikan Amoxicillin syrup satu botol dan juga ubat tablet untuk batuknya, Gliseril Guaiakolat, diberikan untuk 3 hari memandangkan pesakit harus datang lagi untuk kontrol.

Ibu kepada anak ini membalas,
"Tidak habis obatnya"

Saya merasa aneh,
"Kenapa tidak dihabiskan? Obat yang mana satu yang tidak dihabiskan, ibu?"

Ibu membalas, "Obat syrup di dalam botol itu dokter"

MasyaAllah, itulah antibiotik. Ubat yang perlu dihabiskan. Pemilihan obat, insyaAllah telah saya pilih sesuai prosedur klinik desa dan ilmu perubatan.

Saya merasa aneh jika tidak sembuh kerana prosedur kedua mengikut protab (baca: standard operational procedure), anak ini harus di periksa ulang untuk suspect TBC infection (penyakit paru menular) sambil diberikan ubat yang lebih "kuat"


Ibu membalas,
"Anak ibu tidak suka minum obat syrup, dia lebih suka obat tablet"

Saya,
"Eh, bukan anak-anak suka syrup ya ibu? Beda ya dengan anak pintar ibu?" sambil tersenyum melihat anak perempuan tadi yang tersipu-sipu.

Alhamdulillah, saya terus menggantikan ubat anak tadi. Sabtu semalam, pesakit yang sama datang lagi, sekadar rutin kontrol, penyakitnya sembuh.

Alhamdulillah.
Tersenyum, lega! Syukur kepada Tuhan yang menyembuhkan.

Semoga usahaku tidak menjadi fitnah buat Agama dan Dunia Perubatan itu sendiri.

Saya dapat mengambil satu iktibar. Ibrah yang insyaAllah saya akan ingat sampai bila-bila:

Menurut pendapat saya, kegagalan dalam pengobatan itu boleh dibahagikan menjadi 3 tahap:

1. Dokter
Gagal memberikan
pengobatan yang terbaik buat pesakit dan gagal memberikan info tentang penyakit pesakitnya.

2. Obat
Dosis yang tidak optimal, bentuk (syrup/tablet/kapsul) yang tidak sesuai, reaksi obat-obatan yang diberikan, expired date serta segala berkaitan farmakologi dan drug resistance terutama dalam komunitas lingkungan

3. Pesakit
Tidak
compliance dengan pengobatan, tidak faham dengan penyakit yang dialami mereka.

Salah satu dari 3 elemen ini tidak optimal, maka pengobatan insyaAllah gagal, Sunnatullah.

Apa yang ingin saya angkat sebagai isu perbincangan di dalam artikel ini adalah saat saya memberikan obat dalam bentuk syrup kepada anak tadi kerana menyangka anak ini tidak suka makan ubat tablet.

Kebiasaan pada anak-anak inilah yang membuatkan saya yakin memberikan obat tersebut.

Namun kerana "kebiasaan" inilah, anak tadi menolak makan obat kerana dia lebih suka dengan tablet.

Begitu juga jika diaplikasikan dalam dunia dakwah dan tarbiyah.

Kegagalan dalam penyampaian dan pemahaman dakwah dibahagikan menjadi 3:

1. Da'i (Pendakwah)
2. Metode (baca: method) penyampaian.
3. Mad'u (Individu yang didakwah)

Kesalahan yang saya lakukan juga mungkin dilakukan dalam dunia dakwah. Menyama-ratakan kesukaan/kebiasaaan semua mad'u sehingga peluang untuk gagal itu terbuka luas.

Di dalam buku Perangkat-Perangkat Tarbiyan Ikhwanul Muslimin, ada dinyatakan

"Berinteraksi dengan manusia adalah persoalan yang paling sulit dan rumit. Banyak tokoh pendidik, tokoh masyarakat, dan psikolog yang tidak berhasil membangun interaksi dengan manusia ini secara baik. Mengapa demikian? Karena mereka melakukannya tanpa dibekali pengetahuan yang detail tentang fitrah manusia itu sendiri. Akibatnya mereka meletakkan pola interaksi yang tidak dapat mengakomodasi kebutuhan fitrah tersebut, sehingga tidak dapat membawa manusia dari keburukan menuju kebaikan atau dari kesesatan menuju hidayah.."

Semoga bermanfaat. Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan