Rabu, 14 Oktober 2009

Ianya satu kegagalan buat diri

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Ruang masa dan peluang insyaAllah akan saya manfaatkan.

Minggu depan, akan bermulalah episod baru kehidupan saya (19/10/2009). Department Ophthalmology (Mata), adalah bahagian pertama untuk saya.

Saya sudah pun memulakan review kembali semua penyakit-penyakit mata. Membelek segala khazanah buku dan nota lama. Ternyata sehingga jam 12 tengah malam hari Selasa, makin terasa debarannya. Saya LUPA apa yang saya belajar selama ini. Ini yang buat saya sedih, kecewa dengan diri sendiri. Mulalah saya introspeksi diri. Niat dan tujuan saya belajar selama 4 tahun dulu. SEDIH dengan diri sendiri.

Baiklah. Tinggalkan seketika isu LUPA dengan apa yang sudah dipelajari, bukan itu perkara utama yang ingin saya kongsikan kali ini.

Kalau ada sahabat, meluahkan perasaan dan masalahnya, apa tindakan anda?

Bagi diri saya, tindakan yang akan saya lakukan adalah dengar masalah, fahamkannya dan cuba dapatkan solusi. Solusi yang rasional dengan keadaan diri sahabat.

Itu adalah diri saya. Saya akan merasakan satu kegagalan seandainya tiada solusi yang mampu saya berikan.

Pernah sahabat saya menasihatkan saya, "Dia luahkan perasaan dan cerita masalah bukan untuk solusi, dia cuma cari teman untuk mendengarkan masalah. Awak dengar sahaja lah. Tidak payah pening kepala fikirkan solusi"

Tapi saya bukan seperti itu.

Bila ada sahabat mengadu dia bersedih, saya turut bersedih. Lagi sedih kalau saya tidak dapat membantu.

Bila ada sahabat mengadu dia lemah, saya turut merasa lemah. Lagi lemah kalau saya tidak dapat memberikan kekuatan buat dirinya.

InsyaAllah, tidak pernah sekalipun saya merasa terbeban apabila ada sahabat yang meluahkan rasa hati mereka. Cuma mungkin bagi saya suatu kegagalan.

Mama kata, saya terlalu baik untuk sama fikirkan masalah oranglain. Masalah sendiri masih bertimbun, saya masih lagi memikirkan masalah orang lain. Tapi, bagi saya, apalah erti hidup andai sekitar 24 jam hanya memikirkan manfaat diri sendiri semata. Berkisar hal yang sama, orang yang sama. Akhirnya sentiasa berada takuk yang lama. Itu pandangan peribadi.

Babah pula berpesan, buat baik dengan orang berpada. Bukan semua orang dalam dunia ini berfikiran seperti kita. Ada yang akan menggunakan diri kita sebagai medium kejahatan dia. Saya yang masih mentah dalam selok-belok kehidupan akan mudah terjerat kerana sifat begini.

Pendapat mama dan babah diraikan.

Kesimpulannya, saya merasa gagal. InsyaAllah, saya harus muhasabah diri, dekatkan kembali diri dengan Allah SWT dan banyakkan bertaubat. Mungkin kerana jauhnya saya dari Dia, maka solusi juga kelihatan sangat buntu dan kosong.

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan