Jumaat, 9 Oktober 2009

If I could, I would. But....

Assalamualaikum wbt.

Pernah tidak anda melakukan suatu kesalahan yang diulang-ulang walaupun pernah bernekad pada diri untuk tidak melakukan hal yang sama?

Bagi anda, tindakan anda yang salah itu beralasankan apa?Terlupa?


Analoginya,

Satu hari si A berjalan sendirian melalui satu lorong. Hanya lorong ini yang menghubungkan A dengan dunia luar. Dia tidak tahu struktur jalan itu bagaimana kerana inilah kali pertama dia melalui jalan tersebut. Hampir separuh perjalanan, secara tidak sengaja dia terjatuh di dalam sebuah lubang. Dia bangun, dan bertekad untuk berhati-hati seandainya dia melalui jalan tersebut lagi.


Selang beberapa hari, dia melalui jalan tersebut. Kali ini dia terjatuh lagi. Dia terlupa tentang kewujudan lubang yang pernah dilaluinya dulu.

Setelah beberapa minggu, si A berjalan menggunakan jalan yang sama. Dia tahu ada lubang. Dia tahu lubang itu di mana. Dia tahu akibatnya kalau terjatuh ke dalam lubang, namun kerana tidak berhati-hati si A mengambil iktibar, dia terjatuh sekali lagi.

Mungkin ada yang ketawa.


Mungkin juga ada yang berkata, "Apalah pelik manusia A ini. Sudah tahu lubang ada, lagi mengundang padah"

Tetapi, kalau diamati, ramai yang mengambil contoh si A dalam kehidupan. Dia menyesal ketika terkena padah. Tapi setelah luka sembuh, mula mengambil langkah yang mengundang padah.


Contoh sebagai seorang pelajar, apabila keluar sahaja keputusan peperiksaan dan keputusan kurang memuaskan, mula menyesal. Berjanji pada diri untuk tidak membazir masa, tidak bermain-main sahaja, akan menumpukan perhatian dan sebagainya.

Namun begitu, apabila masa berlalu, minda pun terlupa tentang keputusan peperiksaan yang teruk itu, lalu bermulalah episod ulangan siri kejahilan/kebodohan diri kerana mengulangi perkara yang sama.


Kedua, dalam berpersatuan. Tahu bahawa ukhuwwah itu penting. Tahu bahawa hubungan sesama manusia penting. Namun begitu, apabila program digerakkan, aktiviti direncanakan ada yang buat-buat terlepas dari tanggungjawab tersebut.


Apabila program tidak jalan, maksiat dalam lingkungan berleluasa, mula datang rasa menyesal. Namun, setelah minda "terlupa" tentang ukhuwwah dan rasa tanggungjawab maka segala janji diri dan persatuan pun diabaikan. Berulang lagi episod kedua kehidupan yang tiada perubahan.

Sampai bila kita mahu terjatuh di dalam lubang yang sama?

Kita mungkin boleh kata orang bodoh kerana terjatuh di dalam lubang yang sama berulang kali, tapi apa bezanya dengan kita andai terjatuh di dalam lubang kesalahan yang kita ulangi saban hari?

Cukuplah sekali sebegai pengalaman dan peringatan buat diri. Jadilah manusia yang bertaqwa dengan berhati-hati menjalani liku kehidupan.

Ubah paradigma pemikiran kita. Kalau dulu mengeluh menyebabkan kita patah semangat lalu kecundang maka jangan mengeluh andai diri ditimbuni dengan ujian. Seandainya kita tiada pilihan, jadi kita harunginya dengan sebaik mungkin.


This is what I always keep in mind;
If I could, I would
But it will never happen
History is a guidance for us to reach a medal of glory
History is not something for you to repeat all over again, it's for you to learn & do even better

Wallahualam, sekadar peringatan buat diri dan semua. InsyaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan