Ahad, 22 November 2009

Dia mengajarku erti menghargai

Jam menunjukkan 12.00 tengah hari. Menandakan waktu rehat telah bermula. Ramai pelajar segera meninggalkan kelas masing-masing. Bergegas menuju ke kantin yang berdekatan.

Ada yang keluar membeli makanan untuk mengalas perut, ada yang masih berdiskusi di dalam ruangan kelas. Ada juga sahabat-sahabat yang hanya berborak kosong sekadar melepas lelah di kaki lima kelas.

Apa yang pasti adalah tarikh keramat Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) sudah menghampiri. Lebih kurang 3 bulan lagi. Masing-masing punya strategi. Ada yang berkerja keras, ada yang ala-kadar, ada yang bersantai sahaja.

Saya lebih selesa duduk di dalam surau sekolah. Di situlah saya menunaikan solat Dhuha kemudian membuka lembaran nota untuk saya ulangkaji. Tiba-tiba seorang senior ikhwan datang,

"Assalamualaikum Aimi. Seorang diri?" tanya dia sopan.

Saya membetulkan sila duduk, hanya mengangguk kepala dan senyum sahaja.

"Saya nak cakap sesuatu dengan awak. Balik nanti saya tunggu awak ye?" tanya dia lagi.

"Saya balik lambat. Ada kelas tambahan. Cakap je lah" saya kurang senang dibuatnya.

Sudah beberapa kali saya mencipta alasan dan kali ini saya terperangkap di dalam timbunan alasa yang saya ciptakan sendiri.

Sahabat lelaki tadi masih berdiri di luar surau. Masih memandang ke arah saya. Dia tidak menunjukkan reaksi.

"Saya nak belajar ni, kalau ada hal penting bagi tahulah. Kalau tidak ada apa-apa, assalamualaikum" saya pintas kesunyian. Kesunyian itu amat saya benci, lebih-lebih lagi apabila perbualan terhenti antara saya dan dia.

Dia seorang senior tingkatan 4. Seorang yang lemah-lembut dan baik hati. Cuma setiap apa yang dilakukannya sering menjadi tanda tanya. Saya mengenalinya sewaktu saya ada latihan Taekwando manakala sahabat tadi menghadiri latihan persatuannya di hujung minggu.

Jam menunjukkan 4petang. Saya sangat kelelahan. Kelas saya baru sahaja selesai. Saya melihat bangunan lain, kosong. Tiada lagi pelajar. Cuma saya dan para pelajar aliran Khas sahaja yang pulang jam 4petang.

Saya berjalan kaki. Saya mengayunkan pantas kaki. Perut sudah lapar. Mata pula sudah mengantuk. Di dalam kepala sudah ada jadual yang tersusun sendiri untuk saya laksanakan. Hampir sahaja sampai di perkarangan rumah dan tiba-tiba,

"Assalamualaikum Aimi" suara seorang sahabat menegur saya.

"Wa'alaikumussalam" saya menjawab ringkas. Senior tadi.

"Nak apa?Kalau dah sampai tunggu depan rumah melampaulah ni. Saya tak suke tau. Kalau orang nampak macam mana??Tadi saya tanya dekat surau, tak nak cakap. Ini sampai bawa depan rumah nak jumpa. Nak apa??" saya tanpa sekelumit rasa bersalah terus-menerus melontarkan kata.

"Maaf menganggu. Saya cuma nak bagi hadiah ni. Birthday awak dah lepaskan?Saya terlambat bagi sebab minggu lepas saya ada pertandingan kawad kaki" jelasnya lagi sambil memberikan hadiah itu kepada saya. Satu anak patung besar.

"Ambillah Aimi. Saya ikhlas. Ini pakai duit sekolah saya" dia masih menghulurkan anak patung tadi.

Saya mengambilnya. Kemudian berjalan meninggalkan sahabat tadi. Tanpa terima kasih, tanpa senyum kembali. Pada waktu itu, saya rasakan satu-satunya cara untuk dia beredar dari rumah saya, adalah dengan mengambil hadiah tersebut.

"Kakak menang apa dekat sekolah sampai dapat teddy bear besar ini?" tanya mama.

"Ada senior bagi. Mama nak?" tanya saya.

"Eh, mama nak buat apa dengan teddy bear ni?Simpan je lah kak. Senior mana?mama kenal tak?" ragam seorang ibu sudah bermula.

Mama mahu memulakan tugasnya menanyakan identiti senior tadi. Saya adalah seorang anak yang tidak menyimpan rahsia dengan mama. Kalau saya rasa seseorang itu sahabat, saya tegaskan dekat mama itu sekadar sahabat. Kalau dia adalah istimewa, saya sendiri akan memberitahu mama. Cuma dalam usia 15 tahun, saya masih menyimpan cita-cita dan 1001 impian.

Esok paginya,

"Astaghfirullah, Aimi................................." saya mendengar suara mama separuh menjerit dari luar rumah.

"Kenapa ma?" tanya saya yang kehairanan. Saya masih bersiap untuk ke sekolah.

"Kenapa kakak buang hadiah ini?Kalau kakak tak nak, bagi dekat adik-adik. Jangan buang macam ni. Tak baik orang dah kasi dekat kita" mama menegur saya sambil menunjukkan teddy bear yang sudah terbongkang di dalam tong sampah depan rumah.

"Kakak tak suke lah ma. Kakak bencilah orang yang keep on pushing me. Give me some space" saya menjawab.

"Betul, mama kenal perangai kakak. Lagi orang itu push kakak, lagi kakak akan jauhkan diri dari dia. Cuma, inikan hasil duit sekolah dia. Kalau kakak tak nak, jangan buang. Pulangkan balik teddy bear ini dekat dia" mama menghulurkan kembali teddy bear tersebut kepada saya.

Saya ambil teddy bear tadi, saya campakkan di dalam bilik tidur saya.

Begitulah hari-hari berlalu. Sahabat tadi masih tidak jemu memberikan hadiah-hadiah. Walaupun kecil dari segi harganya, dia tidak pernah jemu. Setiap kali ujian bulanan, setiap kali saya mewakili sekolah untuk pertandingan ataupun kuiz, dia akan memberikan cenderahati "good luck charm".

Saya, masih juga sama. Impian dan cita-cita itu terlalu tinggi untuk saya kejar. Saya masih tidak memandang walau sebelah mata hadiah-hadiah sahabat tadi. Bukan kerana siapa dirinya tetapi kerana saya tidak mahu pelajaran saya terabai walaupun sekejap. Saya juga tidak mahu terikut sama rentak sahabat-sahabat yang asyik dengan dunia cinta monyet mereka.

Masa berlalu, peperiksaan telah dilalui, keputusan PMR juga sudah diketahui. Saya kini di tingkatan 4 Sains Hayat 1. Dia di tingkatan 5. Suatu hari, sewaktu nama pelajar yang mendapat tawaran untuk ke sekolah berasrama penuh dan maktab rendah sains mara di umumkan, nama saya tidak tersenarai.

Saat itu, saya merasa kecewa. Saya menyimpan impian untuk keluar dari lingkungan saya. Saya mahu membawa satu perubahan pada diri dan keluarga saya.

Saya menangis di tepi tangga kelas. Saya sengaja mencari sudut yang tidak terlihat orang. Tiba-tiba,

"Aimi??" suara lelaki ini lagi.

Saya tidak bersuara cuma memandang wajahnya sahaja.

"Kenapa menangis ini?" tanya sahabat tadi.

"Saya tidak dapat tawaran untuk ke mana-mana sekolah boarding school" saya menjawab ringkas.

"Percaya pada takdir?" tanya sahabat tadi.

Saya diam. Tidak menjawab. Saya hanya mahu diam dan terus diam.

"Aimi, saya percaya sekejap atau lambat awak pasti akan dapat tawaran itu. Awak perlu sabar. Awak sudah usaha sebaik mungkin. Biar mereka mengata awak, tapi awak tahu siapa diri awak. They can say whatever they want to but they will never let you down and you knew it" ringkas sahaja kata-kata sahabat tadi seolah-olah tahu bahawa saya sangat kecewa bukan sahaja tidak mendapat tawaran tetapi malu kerana dengan keputusan cemerlang PMR, saya satu-satunya insan yang berbaki di sekolah tidak mendapat mana-mana tawaran.

Alhamdulillah, setelah 2 minggu. Saya mendapat tawaran untuk ke asrama penuh di selatan Johor.

Sewaktu mendengar saya mendapatkan tawaran, sahabat tadi datang kepada saya. Mengucapkan tahniah dan memberikan hadiah seperti biasa. Saya mengambilnya dan untuk pertama kali saya mengucapkan terima kasih.

"Aimi, ada satu perkara yang hendak saya sampaikan dekat awak" sahabat tadi mula bersuara.

"Saya hendak kemas barang-barang saya dekat kelas. Kemudian sahajalah ya" saya meminta izin lalu pergi. Saya kebetulan berada di makmal. Ditemani sahabat akrab.

"Aimi, sekejap. Sekejap sahaja. Bagi peluang untuk saya jelaskan semua perkara" sahabat tadi bersuara lagi.

"Baik, saya dengar. Kenapa?Apa yang penting sangat?" saya bertanya.

"Aimi, saya tahu awak jijik tengok saya. Awak tengok pakaian saya pagi-pagi kadang-kadang kotor, kadang-kadang berbau, awak tahu kenapa?

Saya tolong orang tua saya meniaga di pasar pagi hari. Seawal 4 pagi saya bangun untuk menolong mereka.

Aimi, awak suruh saya telefon rumah awak sahaja kalau ada hal penting. Tapi saya tidak pernah telefon awak kan? Sebab saya tidak pernah ada telefon rumah. Saya orang miskin.

Awak nampak motor yang saya pakai buruk, itulah motor yang saya gunakan untuk hantar ibu dan ayah kalau mereka sakit, itu jugalah motor yang saya gunakan untuk menghantar adik-adik saya sekolah. Itulah dia.

Saya tahu, awak seorang yang punya impian dan cita-cita yang tinggi. Semua orang tahu. Tapi Aimi, awak kena ingat satu perkara. Setinggi mana awak pergi, jangan lupa untuk menghargai. Jangan pernah lupa. Mereka yang berada di sisi awak tidak akan selamanya kekal. Tidak akan selamanya abadi. Mereka juga akan pergi.

Awak dapat apa?Awak dapat sijil cemerlang tapi awak abaikan insan-insan kerdil di sisi awak. Mereka ini adalah sebahagian dari hidup awak"

Ringkas kata-katanya. Usai dia meluahkan isi hatinya, saya melihat dia menangis. Saya sangat hiba dengan luahan rasa sahabat tadi. Saya rasa bersalah sangat.

"Saya tidak pernah merasakan awak hina hanya semata-mata awak miskin. Tidak pernah pun, cuma saya mahu kejar cita-cita saya. Saya anak sulung. Saya harapan keluarga. Saya minta maaf kalau selama ini, tindakan saya mengguris hati. Saya harap awak faham" saya pula yang sebak meluahkan kata-kata. Sesungguhnya saya tidak pernah berniat untuk menyakiti hati sahabat tadi.

"Saya faham, saya maafkan. Cuma dalam mengejar cita-cita, jangan pernah lupa pada insan yang tidak lupa untuk mendoakan kejayaan awak" ringkas penutup kata-katanya. Dia tersenyum hambar dan berlalu meninggalkan saya.

Pesan 1: Buat sahabat saya, akhi Firdaus, semoga rohmu dicucuri rahmat Allah SWT. Al-Fatihah.

Pesan 2: Walau perkenalan singkat antara saya dan sahabat, dia telah meninggalkan saya dengan pelajaran yang cukup bermakna. Semoga dikau berbahagia di sana. Ameen.

2 ulasan:

  1. assalamualaikum..
    kak aimi, sedihnya baca..
    moga roh sahabat kak aimi ditempatkan dalam kalangan org2 yang beriman..amin..
    al-Fatihah..

    BalasPadam
  2. Wa'alaikumussalam,

    sedih lagi bila akak dapat tahu dia dah tiada lagi di dunia(T_T)

    orang yang penyabar, sangat berdedikasi dan bertanggungjawab.

    Semoga dia bertemu bidadarinya di syurga kelak dan mendapatkan rahmat Allah sebanyak-banyak serta lepas dari azab neraka.

    Ameen ukhti..Ameen..Ameen..

    BalasPadam