Rabu, 18 November 2009

Mayat hidup!

Perjalanan bersama seorang sahabat perempuan. Telinga dihidangkan dengan umpatan orang.

Kawan : Aimi, saya benci sangat-sangat dengan dia ( dia merujuk kepada seorang lelaki). Saya tak suka dia!!Saya tak suka dia!!


Saya : Kenapa?

Kawan : Bencilah dengan perangai dia. Benci sangat. Saya tak suka dia!!

Saya tersengih dan itu membuatkan kawan tadi sedikit marah.

Kawan : Kenapa awak sengih pula ini?

Saya : Takpe jangan risau, dia pun tak suke awak

Kawan : Hah??!!*&^%$*&^

Kita asyik tidak suka dengan sikap orang. Orang suka dengan sikap kita?

Kita asyik meluat dengan kata-kata orang. Orang suka dengan kata-kata kita?

Kita asyik pandang serong dengan hal peribadi orang. Orang suka dengan hal peribadi kita?

Kalau kita pandang orang, hati kita asyik sahaja geram, hati kita asyik sahaja marah, hati kita asyik sahaja tidak tenang, mungkin salahnya bukan pada kawan tadi. Tetapi kita sendiri ada penyakit hati.

Periksa kembali balik fungsi hati. Mana tahu sudah expired dan siapa tahu sudah rosak. Maklumlah manusia semakin hari semakin bertambah usia. Boleh jadi semakin banyak kerosakan pada hati. Kalau rasa hati bermasalah, pergilah sesegera mungkin buat rawatan.

Kalau dibiarkan lama-lama, takut mati hatinya.
Tinggallah sekujur tubuh tanpa ada penuntunnya. Mayatlah kan itu?

Wallahualam, sekadar peringatan buat diri dan semua

Tiada ulasan:

Catat Ulasan