Selasa, 10 November 2009

Saya tidak kisah kalau lelaki tetapi......

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Perbualan antara kawan PEREMPUAN dan saya di sebuah pusat membeli belah:

Melewati kedai pakaian,
Kawan : Lawa sial baju tu!
Saya : Kau lah sial


Kemudian, melalui deretan kedai kasut,
Kawan : Murah gila kasut ni!
Saya : Kau lah gila

Akhirnya,

Kawan : Kau apasal Aimi?Aku bukan kata kau sial & gila pun?
Saya : Saja. Geram dengar dari tadi asyik mencarut je.
Kawan : Chill babe, aku tak mengata kau pun
Saya : Tak suka dengar (dengan expresi muka yang boleh dikatakan innocent)


Saya kurang mengambil perhatian kalau seandainya lelaki yang menggunakan kata-kata kasar. Mungkin alasan mereka untuk menzahirkan "kemaskulinan" mereka. Mungkin juga fitrahnya segolongan lelaki yang harus bertindak sebagai pemimpin. Jadi, betutur dengan nada keras, dan kata-kata yang keras dan tegas mungkin sahaja sebahagian dari sikap yang perlu dididik.

Cuma kalau seorang wanita mencarut atau menggunakan kata-kata kesat, kasar atau lucah, saya agak kurang selesa.

Wanita dijadikan fitrahnya adalah lemah-lembut, ayu dan sebagainya yang mempamerkan ciri-ciri kewanitaan.
Gambar hiasan
Kalau berjalan, ayu.

Kalau bercakap, sopan.

Kalau pakaian, kemas.

Kalau bau badan, wangi.

Kalau bergaul, malu.

Kalau berjihad, ikhlas dan mahu.

Bagi saya seorang wanita itu boleh bertindak kasar apabila mereka hilangnya MALU.

HR Ibnu Majah dan At-Tirmidzi,

"Malu itu sebahagian dari iman. Iman itu berada di syurga, sedangkan ucapan keji itu merupakan kejahatan, dan kejahatan itu berada di neraka"

Malu adalah pakaian seorang wanita. Dan kerana malu, wujudlah kata maruah.

Minta maaf kalau saya ungkapkan kata-kata ini,
Mana-mana wanita, kalau diperkosa, mereka akan marah, kecewa dan sedih. Bagi kami, maruah telah dirampas.

TETAPI

Bagaimana pula dengan mulut yang kuat mencarut?Bukankah diri sendiri yang menjatuhkan maruah?

Bagaimana pula dengan wanita yang seenaknya membiarkan teman lelaki memegang tubuh mereka?Bukankah diri sendiri yang menjatuhkan maruah?

Bagaimana pula dengan wanita yang selamba duduk sebilik, sekatil, sebantal dengan teman lelakinya?Bukankah diri sendiri yang menjatuhkan maruah?

Wallahualam, saya tidak pasti di mana kelebihannya perkara-perkara di atas tetapi yang pasti kekurangannya sangat banyak. Mudharatnya juga banyak. Baik pada diri sendiri, keluarga, agama, bangsa dan negara.

Pesan 1: Wanita itu lemah-lembut bukan lemah lembik!

Pesan 2: Wanita itu tegas dalam menjaga maruahnya!

Pesan 3: Wanita itu manja bertempat, tetapi bukan meng'gedik' atau meng'gatal'

Pesan 4: Saya bangga dan bersyukur saya seorang wanita (^_^)Y

Tiada ulasan:

Catat Ulasan