Sabtu, 7 November 2009

Impian dan angan-angan

Assalamualaikum wbt.

Impian dan angan-angan

Gambar hiasan

Ramai yang suka berangan-angan dan tidak kurang juga membina impian.

Beza angan-angan dan impian?

Pendapat saya, angan-angan adalah suatu bayangan impian atau sebuah impian itu bermula dengan berangan-angan manakala impian mempunyai satu kerangka kerja atau perancangan umum dan khusus untuk dilaksanakan.

Impian adalah apabila kita bertindak untuk menjadikan suatu angan-angan sebagai realiti dan hanya bergoyang kaki seandainya mahukan ianya sekadar mimpi.

1. Saya ingin masuk syurga.
= Saya tidak solat, saya tidak menambah ibadah, saya tidak bergerak membaiki diri, jadi ianya hanya mimpi. Sampai bila-bila pun tidak akan menjadi kenyataan.

= Saya menambah ibadah, saya menjaga anggota tubuh dari bermaksiat, saya menjaga akhlaq dan sebagainya. Itu adalah impian dan insyaAllah akan terlaksana menjadi sebuah kenyataan.

2. Saya ingin pasangan yang soleh/solehah.
= Saya duduk melepak dengan orang yang bukan muhrim, saya sendiri tidak membaiki dan mengarah ke soleh/solehah, saya sendiri menghancurkan maruah pasangan saya. (ANGAN-ANGAN)

=Saya menjaga ikhtilat (batas) dengan bukan muhrim mahupun muhrim sendiri. Saya menambah baikkan ibadah saya. Saya menambah nilai ikhlas (IMPIAN)

3. Saya mahu menjadi pemimpin yang diredhai Allah SWT.
= Saya cakap lebih, buat tidak. Saya kaki bodek. Saya lebih menjaga pandangan manusia dari Allah SWT. Saya tidak mempunyai matlamat dan niat yang jelas(ANGAN-ANGAN)

= Saya tidak menjanjikan sesuatu yang saya sendiri tidak pasti dan tidak mampu. Saya tegar menegakkan yang haq dan membanteras yang mungkar. Saya membuat keputusan berdasarkan Al-Quran, As-Sunnah, Rasional dan Ilmu berkaitan (IMPIAN).

4. Saya ingin menjadi doktor yang lengkap pakejnya (Ilmu mantap, iman dan akhlaq baik)
= Belajar pun tidak, asyik hendak keputusan ala kadar, sikap asyik tidak disenangi orang dan tidak pernah cuba membaiki diri. (ANGAN-ANGAN)


=Belajar tidak sekadar untuk ujian dan bersungguh-sungguh seolah-olah maut sedang menjemput, setiap hari menjaga diri dan peribadi (IMPIAN)
Angan-angan ini bagus. Ini kerana dengan sebuah angan-angan maka kita akan membina sebuah impian. Itu yang positifnya.

Tetapi ada syaratnya. Berangan-angan itu ada terhad masanya. Tidak sampai membazir masa, tidak juga sampai berangan-angan hal yang bukan-bukan. Tidak disertai perkara-perkara yang lagha.

Dan sebuah impian itu lebih rasional dan insyaAllah sentiasa RASIONAL.

~Selamat membina impian~

~Semoga Allah meredhai kita semua~(^_^)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan