Isnin, 16 November 2009

Tolak kawan masuk lombong!!

Facebook.

Sekarang seperti menjadi kebiasaan meng"Like this" gambar atau pun status. Baik milik sendiri mahupun kawan.

Ragam meng"Like this" ini kadang ada baiknya dan ada juga buruknya. Baiknya, meriahlah komen-komen dengan gurauan seantero rakan-rakan dan kalau buruknya itu, mari baca seterusnya.

IKLAN ANALOGI
Kalau sahabat anda dengan rela hati mahu terjun lombong, apa tindakan anda?
(Pilih salah satu jawapan)

A. Terjun sekali (ikut kawan) [Sudah namanya kawan, mesti kena kompak]
B. Tengok sahaja kawan tadi terjun. [Kau-kau, aku-aku. Kau mahu terjun kau punya pasal!]
C. Cepat-cepat tolong mana yang mampu. [Capai mana yang sempat dulu, selamat tidak itu belakang kira, janji aku ada usaha mahu tolong]
D. Tolong tolak kawan tadi. [Dah kawan tu meroyan benar hendak melompat ke lombong, apa lagi, tolonglah dia mempermudahkan urusan kan??]

Tidak perlu beritahu orang jawapan anda. Simpan sendiri tapi kena jujur dengan diri sendiri:)

Baik. Sudah pilih jawapan?

Kita teruskan dengan celoteh saya sedikit, kemudian baru lanjutkan dengan kaitan jawapan-jawapan tadi.

Ok, apa kaitan Facebook?"Like this"?Kawan terjun lombong?

Baik, insyaAllah saya akan huraikan apa maksud saya.

Sering saya lihat kini, dengan bangganya tanpa malu sesetangah insan yang beragama ISLAM meletakkan foto mereka dengan pasangan masing-masing. Pasangan yang masih bukan muhrimnya tapi sudah berpelukan sakan. Saya tidak mahu huraikan bagaimana "indah" dan "romantis"nya pasangan ini. Mereka terlalu "romatis" untuk menjadi tontonan umum. Mereka lupa barangkali akhirat dan mati itu pasti.

Paling menghairankan ada yang meng"LIKE THIS". Astaghfirullah. Saya akui saya bukan maksum. Saya tidak sempurna, cuma insyaAllah sekurang-kurangnya saya benci melihat maksiat. Paling tidak saya akan cepat-cepat tutup page tersebut. Bukan meng"Like this" foto maksiat seperti sesetengah insan lakukan.

Seandainya kita mahu bergembira dengan kegembiraan sahabat kita, pasti ada waktunya, ada tempatnya, ada benarnya. Bukan sebarangan kita harus gembira dengan kegembiraan kawan kita.

InsyaAllah berbalik dengan soalan tadi, sekarang saya tukar sedikit soalan,

Kalau sahabat anda dengan rela hati mahu terjun dalam API NERAKA, apa tindakan anda?
(Pilih salah satu jawapan)

A. Terjun sekali (ikut kawan) [Sudah namanya kawan, mesti kena kompak]
B. Tengok sahaja kawan tadi terjun. [Kau-kau, aku-aku. Kau mahu terjun kau punya pasal!]
C. Cepat-cepat tolong mana yang mampu. [Capai mana yang sempat dulu, selamat tidak itu belakang kira, janji aku ada usaha mahu tolong]
D. Tolong tolak kawan tadi. [Dah kawan tu meroyan benar hendak melompat ke API NERAKA, apa lagi, tolonglah dia mempermudahkan urusan kan??]

Agak-agak masih sama atau tidak jawapan anda?

Kawan baik saya.

Kawan baik saya yang benar-benar rapat dengan saya boleh dikira dengan jari. Maksud saya, insan-insan yang saya luahkan bukan sahaja berita gembira tetapi juga cerita sedih. Insan yang saya hormati, sayangi dan kagumi.

Antaranya, adalah kawan baik saya yang kini sedang mengajar di selatan Malaysia.

Dia seorang yang sangat sederhana. Baik. Dia menerima kelemahan saya, dia menegur kesalahan saya dan mera'ikan kelebihan saya.

Sewaktu dia tinggal bercuti bersama keluarga saya di Melaka dulu, saya membawanya berjalan-jalan. (Bukan jalan-jalan sebenarnya, tapi saya yang paksa dia teman saya untuk beli barang dapur)

Semasa saya dan kawan tadi mahu melintas jalan, terlihat kami seorang budak perempuan (mungkin lebih muda dari kami) berpakaian T-Shirt tanpa lengan dan seluar pendek. Dari rupa dan loghat pio (baca : pure @ asli) Melaka, saya tahu lah budak perempuan tadi Melayu.

Saya : Cuba kau tengok budak perempuan tu. Agak-agak kau, na'udzhubillah, tapi kalau satu hari nanti aku jadi macam tu, kau nak buat apa?

Kawan : First, saya opkos (baca: of course) pengsan dulu. Mana tidaknya, berubah habis tu. Dah buang tebiat??

Saya : Haha. Pengsan je ke?Kelakarlah kau ni.

Kawan : Eh, siapa cakap saya pengsan
je. Kalau saya sedar je dari pengsan, saya bangun lepas tu saya lempang muka awak!!Saya tak main-main ini. Beranilah buat macam tu. Sumpah saya buat apa yang saya cakap.

Saya : (Gulp!!::Saya tersengih macam kerang busuk. Memang kawan tadi bercakap dengan nada serius dan muka yang sangat-sangat serius).

Bagi saya, seorang sahabat yang baik bukanlah secara langsung mahupun tidak langsung menghumban kita ke api neraka. Sebaliknya mereka yang secara langsung mahupun tidak langsung mendekatkan kita dengan Allah SWT. Jalan dan kaedahnya mereka menarik kita ke arah kebaikan itu adalah subjektif.


Ada yang rapat dengan kita, jadi mereka boleh langsung menegur.

Ada yang kurang rapat dengan kita, jadi mereka boleh menjaga hubungan persahabatan agar terus baik dan menunjukkan contoh akhlaq yang baik (Dakwah Bil Hal)

Ada musuh kita, mereka mengkritik kita dengan kritikan yang membina (bukan fitnah atau tikam belakang. Itu mahu menjatuhkan kawan namanya)

Semua jenis atau bentuk cara untuk menarik kita dari terhumban itulah sahabat baik.

Oleh itu, penting untuk kita memilih kawan. Ini kerana, kalau mahu mengintrospeksi diri kita, kita juga boleh melihat dari sudut siapa kawan-kawan kita. Kalau lingkungan kita adalah mereka yang insyaAllah menyenangkan baik Pencipta mahupun manusia, maka bersenang hatilah.

Namun begitu, tidak pula kita menjadikan mereka yang buruk akhlaqnya sebagai musuh. Kalau tidak sebagai kawan baik, cukup sebagai kawan yang kurang rapat seperti yang saya nyatakan di atas.

Pesan 1 : Saya selalu cakap macam ini dekat mama kalau saya merajuk dengan mama, "Kakak tak nak kawan mama" dan mama akan balas, "Tak nak kawan dengan mama sekejap je tu, tengoklah lepas ini nak tido datang juga tido sebelah mama". Tak jadi nak merajuk~

Pesan 2 : Kalau mahu cari kawan baik, tidak usah yang lawan jantina. Lain jadinya nanti.

Pesan 3 : Semoga Allah meredhai semua sahabat-sahabat saya. Ameen

Tiada ulasan:

Catat Ulasan