Sabtu, 28 November 2009

Cemburu tanda sayang.

Cemburu.

Pada pandangan saya, cemburu adalah satu perasaan yang timbul apabila diri kita berada dalam ketakutan berpindahnya kasih sayang terhadap orang lain, atau ketidakpercayaan terhadap akan kesetiaan orang yang dikasihi seperti suami, isteri atau kekasih, dan mungkin juga ahli keluarga.

Pada awalnya, cemburu bermula apabila kita punya rasa sayang yang mendalam dan juga perasaan memiliki.

Jangan risau untuk dilabel apa-apa apabila kita mengaku kita cemburu. Tetapi bersederhanalah. Isteri Rasulullah SAW pun punya perasaan cemburu.

HR Bukhari, Ahmad, An-Nasai dan Ibu Majah

Dari Anas bin Malik, dia menceritakan Nabi SAW pernah berada di sisi salah seorang isterinya. Kemudian seorang Ummul Mukminin mengirimkan satu mangkuk makanan.

Lalu isteri Nabi yang berada di rumahnya memukul tangan Rasulullah SAW sehingga mangkuk itu jatuh dan pecah. Maka Nabi pun mengambil dan mengumpulkan makanan di dalamnya. Beliau berkata, "Ibumu cemburu, makanlah.". Maka mereka pun segera memakannya sehingga beliau memberikan mangkuk yang masih utuh dari istri di mana beliau berada, dan meninggalkan mangkukk yang telah pecah tersebut di rumah isteri yang telah memecahkannya.
Di atas telah saya sertakan sekali senario cemburu isteri Rasulullah SAW.

----------------------------------------------------------------------------------

Pernah alaminya?

Kalau pernah kepada siapa dan sebab apa?

Jujurnya saya pun pernah merasa cemburu. Mungkin juga kuat cemburu. (Baik, abaikan!)

Apabila kita menyayangi seseorang itu pastilah kita sedaya upaya berusaha menjaga hubungan malah tiap hari berusaha memperbaiki hubungan agar lebih indah.

Baik itu kepada ahli keluarga mahupun sahabat-sahabat yang dekat.

---------------------------------------------------------------------------------------

Tetapi pernah atau tidak kita cemburu melihat Allah SWT menyayangi seseorang lebih dari kita?

Bukti Allah SWT sayang kepada hambaNya, terlihat pada orang-orang alim. Wajahnya tenang walau ditimpa pelbagai masalah. Tutur katanya zikir yang sentiasa mengingatkan kita pada Dia. Bersamanya tidak pernah bosan, hati kita sentiasa terhibur melihat perwatakannya yang indah. Percikan ketenangan pada dirinya terpalit juga pada insan yang berada di sekeliling. Insan yang mengorbankan kepentingan peribadi demi kehidupan abadi. Akal dan fizikalnya cerdas berfikir dan bertindak dalam urusan jalanNya.

Subhanallah.

Membayangkan sahaja tanda-tanda insan itu disayangi Allah SWT kita rasa kagum apalagi kalau kitalah calon insan yang disayangi Allah SWT.

Bayangkanlah peribadi Rasulullah SAW. Subhanallah.

Sejujurnya, saya cemburu dengan Rasulullah SAW. Bagaimana baginda mempunyai tekad, azam yang kuat dalam melaksanakan ibadah peribadi dan juga melebarkan sayap dakwah dan Islam di mata dunia. Misi dan visi untuk menyeru manusia menyembah Allah yang Esa dan mengembalikan yang haq di muka bumi bukan suatu ilusi dan fantasi tetapi melaksanakan tanggungjawabnya sehingga menjadi realiti.

Kita pula bagaimana.

Apabila anda melihat ibadah seseorang itu lebih dari kita, seharusnya wajar timbul rasa cemburu pada diri masing-masing. Cemburu sehingga kita mahu lebih baik, lebih banyak dan lebih sempurna ibadahnya dari orang lain demi mengejar cinta dan sayang Allah SWT kepada kita.

Kasih sayang Allah SWT tiada had. Tiada kuota. Tidak kepada mereka yang berkulit putih sahaja. Tidak juga buat mereka yang tinggi sahaja. Tetapi bagi mereka yang berniat yang ikhlas, berilmu yang amal, beramal yang benar.

Marilah kita bersama-sama mengejar apa yang dipanggil cinta abadi dan hakiki. Satu-satunya cinta yang tidak pernah mengecewakan pemilik hati. Kita bercemburu (yang sihat) antara satu sama lain demi mencuri pandangan Dia. InsyaAllah:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan