Khamis, 19 November 2009

Nasyid itu indah.

Ada yang mengatakan nasyid itu ibarat menjual agama. Sekadar indah pada lagu tetapi tidak menampilkan realiti perjuangan. Di mana sebuah perjuangan itu tidak dibentangkan dengan karpet merah. Tidak didodoi manjakan.

Ada yang mengatakan nasyid itu dayus. Lemah pembawaan dakwah dan seruannya menyeru Allah yang Esa. Seharusnya penyampaian dakwah dan seruan kepada Allah SWT adalah tegas.

Wallahualam.

Bagi saya, perjuangan dakwah kita banyak mediumnya. Bagi sesiapa yang diberikan nikmat suara yang sedap, maka bernasyidlah. Bagi yang mampu berhujah, berdiri dan bersuara lantanglah. Bagi siapa yang tiada kekuatan untuk tampil di khalayak ramai, tidak mengapa kerja di sebalik tabir banyak menanti.

Pernah menonton Bring It On (Ada B.I.O 1, 2 dan 3)?
Cerita mengenai kumpulan cheerleaders. Ceritanya menarik, sangat energetik (mungkin bagi saya sahaja). Di dalam cerita tersebut, ada perempuan dan ada lelaki yang menyertai kumpulan cheerleader di high school mereka.

Ramai mempunyai persepsi lelaki yang menyertai kumpulan cheerleader ini sebagai dayus. Ya, lah kalau diikutkan fitrah seorang lelaki kan kuat. Ini masuk di dalam cheerleader tugas mereka mengangkat kawan, berguling ke kiri, menunjukkan aksi sprung floor, aerial skills dan macam-macam lagi. Tugas mereka dinggap remeh jika dibandingkan kaum lelaki yang menyertai American Football.

Namun begitu, pasukan football high school asyik mengundang kekalahan dalam beberapa siri perlawanan. Sebaliknya berlaku pada kumpulan cheerleader ini, mereka banyak menggondol kejayaan.


Bagi saya, sama juga persepsi ini jika diaplikasikan kepada fenomena nasyid sekarang. Ramai yang mengatakan nasyid itu pembawaan dakwahnya lemah. Sama seperti lelaki-lelaki yang menyertai cheerleader. Namun begitu, kejayaan mereka untuk menyentuh hati lautan manusia itu luas. Kejayaan mereka kita tidak boleh sangkalkan.

Bagi mereka yang lantang bersuara ibarat lelaki di dalam American football (walaupun tidak semuanya) merasa medium dakwah ini sahaja yang mampu menegakkan Izzah Islam dan tiada medium lain di dunia ini yang mampu menzahirkan keindahan Islam, saya takutkan na'udzhubillah mereka ini kecundang.

Kita sekarang tidak boleh hanya mengatakan jalan dakwah kita sahaja yang benar, kita harus bergabung. Yang nasyid teruskan nasyid, yang dakwah melalui tazkirah, daurah atau sebagainya, silakan. Kita berganding bahu mencapai matlamat yang satu.

Benar, tidak selamanya kita perlu bernasyid. Mana mungkin seorang penceramah mampu bernasyid selama 1-2 jam hanya semata-mata mahu menarik minat setiap orang. Bagi saya, nasyid ini sebagai mukaddimah Islam yang indah. Membuka mata dan menarik minta manusia di luar sana. Nah, apabila peluang ada, manusia mula membuka mata, itulah masanya pakar-pakar ilmuan segala bidang lontarkan hujah mereka untuk dikongsi bersama.

Wallahualam, sekadar berkongsi pandangan dengan semua.

Pesan 1: Alarm tone saya dulu adalah lagu Kasih-kekasih dari kumpulan nasyid In team. Tapi can not go, celik-celik biji mata terus berangan, jadi saya tukar kepada lagu heavy metal sikit. Biar senang terjaga sebab muziknya memekakkan telinga dan memeranjatkan semua!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan