Khamis, 26 Mei 2011

Tips dan Fakta olahraga menguruskan badan.

Assalamualaikum wrt wbt,

Salam sejahtera semua.

Semoga Tuhan redha ke atas kita semua. Ameen.


Saya di sini ingin berkongsikan beberapa tips olahraga bagi yang ingin menurunkan berat badan atau menjaga bentuk badan.


Dahulu (waktu zaman sekolah) saya sering praktikkan hal ini. Maklum, zaman muda. Ngee~
Saya sering mewakili rumah sukan, mewakili sekolah untuk acara berlari jarak jauh seperti 3.5 km, 5 km atau 8 km. Oleh itu, banyak masukan-masukan dari coach yang insyaAllah bermanfaat untuk dikongsikan bersama.

Tips 1: Berlari laju membakar lebih banyak lemak?

Ada segelintir individu yang beranggapan,

"Mahu lari laju lah. Lebih laju aku lari, lebih banyak lemak dapat dibakar"

Kurang tepat pemikiran sebegini jika kalian mahu menurunkan berat badan. Jika mahu menjadi juara pecut 100 meter Sukan Commonwealth, silakan berlatih sedemikian. Wee~

Sewaktu kita sprinting seperti berlari pecut 100 meter, sebenarnya kita menggunakan prose
s metabolisma secara anaerobik.

Ya benar, jika lari pecut dapat menghasilkan ATP atau tenaga (melalui proses pembakaran lemak, gula dan protein tubuh) LEBIH CEPAT jika dibandingkan dengan berlari perlahan seperti marathon atau jogging (proses pembakaran lemak secara aerobik)

Namun ada perkara yang lebih penting harus diingat bersama, iaitu dalam usaha mengurangkan berat badan bukan pembakaran lemak dengan CEPAT yang kita perlukan tetapi pembakaran lemak yang LEBIH BANYAK.

Sewaktu kita melakukan olahraga aerobik, tubuh
mengalami metabolisme dan menghasilkan 36 ATP (1 ATP sekitar 7.3 kkal) untuk kegunaan otot dibandingkan olahraga anaerobik, kita menggunakan sebanyak 1 ATP.

Misalnya, kita jogging 100 meter, kalori yang dibakar adalah:

36 ATP X 7.3 kkal = 262.kkal


Jika kita lari pecut 100 meter, kalori yang dibakar adalah:

1 ATP X 7.3 kkal = 7.3kkal


Olahraga anerobik (sprinting) ini memerlukan tenaga yang banyak dalam waktu yang singkat manakala olahraga aerobik (jogging) sehingga proses metabolisme tenaga secara anaerobik dapat menyediakan ATP dengan cepat namun hanya untuk waktu yang terbatas sekitar 90 saat. Oleh itu, apabila kita berlari pecut, kita mudah kepenatan dan harus diselingkan dengan istirehat.

Setelah semua faham gambaran umum untuk menguruskan badan, di sini ada tips seterusnya.

Tips 2: Perhatikan Gastrocnemius muscle dan Plantar kaki anda.

Gambar hiasan
Perhatikan Gastrocnemius muscle di atas.


Gambar hiasan
Perhatikan telapak kaki

Sewaktu berolahraga beberapa hari kelmarin, banyak yang saya perhatikan menyeret telapak kaki mereka atau seperti berjalan kaki tetapi mereka jogging. Ini adalah teknik yang kurang tepat.

Saat ber jogging, cuba kita sama-sama mengangkat telapak kaki seperti mana gambar di atas sehingga kita dapat merasakan tekanan pada Gastrocnemius muscle.


Kalian boleh mengetahui cara kalian salah apabila kalian mendengarkan bunyi
desikan pasir atau telapak kasut.

Apa kaitannya dengan pembakaran lemak?

Ya, kalian akan merasakan lebih cepat penat, sakit dan mudah cedera jika dibandingkan mengangkat telapak kaki seperti di atas sehingga akan menyebabkan motivasi untuk terus berolahraga kurang (Sakit yang dialami akan menganggu konsentrasi serta kontraksi otot tidak se efficient seperti gambar di atas)


Tips 3: Pakaian

Ramai yang menganggap sepele atau take for granted untuk pakaian olahraga.

Salah besar!

Pakaian merupakan salah satu elemen penting saat berolahraga dan sangat essential jika kalian berniat untuk menguruskan badan.

Pakaian khusus seperti mana kalian perlukan?

Pernah dengar wind breaker?

Atau pernah lihat kalau orang yang berlari memakai pakaian yang bahannya seperti baju hujan tetapi ukurannya pas di badan (baju hujan ukurannya lebih besar dan panjang)


Gambar hiasan
Perhatikan bahan, hujung tangan dan pinggang wind breaker ini

Perhatikan bahan wind breaker adalah dari canvas yang menghalang dari aliran udara sehingga tubuh dapat memerangkap dan menyebabkan proses penyingkiran peluh lebih efficient. InsyaAllah dengan pakaian ini semakin cepat berat badan akan turun.

InsyaAllah, sekian tips yang dapat saya kongsikan. InsyaAllah, jika saya teringat lagi tips-tips lainnya, akan saya kongsikan buat manfaat bersama.

Pesan 1:
Bagi wanita muslimah, berpakaianlah sesuai syar'ie. Elakkan memakai pakaian berwarna cerah, ketat dan tipis. Saat berpeluh dan berlari, pakaian ini jelas menampilkan bentuk tubuh dan pakaian dalam. Siap boleh terlihat warna, bentuk dan corak pakaian dalam. Malu! Kasihan diri sendiri dan kasihan kaum Adam. Tiap kali mereka datang jogging, pulang harus mandi wajib lagi melihat pakaian super duper seksi kalian~

Pesan 2:
Ini ada tips menilai orang yang sering berolahraga (berlari atau menggunakan otot kaki). Kalau mahu tahu seseorang itu rajin berolahraga atau tidak, lihat otot Gastrocnemius mereka. Bagi yang rajin akan terlihat seperti di bawah. Jika tidak, seperti peha ayam senang dimasak, sedap dimakan~

Jadi tidak boleh menipu kalau tidak rajin olahraga~ Ngee :)

Gambar hiasan
Nampa tidak otot yang seperti bengkak di betis? Itulah bukti otot Gastrocnemius yang sering berolahraga.

Pesan 3:
Alhamdulillah, semalam berjaya jogging sejauh 5 km dan fast walk sejauh 1 km. Berjaya turun berat badan 1 kg. Sekarang berat badan saya, 48 kg. 3 kgs to go. I will fight till the end, insyaAllah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan