Selasa, 24 November 2009

Jangan jadi BIADAB

Ada seorang lelaki, berjalan-jalan mahu mencari ubat untuk sakit matanya yang tidak sembuh-sembuh.

Dia terus bertemu seorang doktor.

Pada fikiran orang ramai, kalau sakit bertemu doktor. Kalau rumah terbakar, panggil bomba. Kalau tidak pandai, cari guru. Sentiasa mencari yang arif dalam bidang masing-masing.

Setelah sampai di klinik, ini perbualannya:

Doktor : Assalamualaikum pakcik, apa yang boleh saya bantu?

Pakcik A : Saya sakit mata. Sudah 2 minggu. Cuba doktor tengok mata saya, ada nanah lagi. Sakit sangat lebih-lebih lagi kalau hendak buka mata. Rasa macam melekat dua kelopak mata ini.

Doktor : Baik, sekejap saya periksa mata pakcik.

Pemeriksaan rutin dijalankan. Tujuannya untuk mencari punca penyakit dan memberikan ubat atau solusi tepat kepada pesakit.

Pakcik A : Saya sakit apa?Ubat apa yang sesuai untuk saya?

Doktor : Baik insyaAllah. Pakcik kena jangkitan mata biasa. InsyaAllah dengan ubat yang akan saya berikan sebentar nanti, pakcik akan sembuh. Pakcik harus jaga kebersihan, kena cuci tangan selalu dan jangan gosok mata pakai tangan.

Pakcik A : Saya tidak percaya cakap doktor. Pandai-pandai sahaja. Sakit mata biasa doktor kata?

Pakcik tadi meninggalkan doktor tadi sendirian. Berlalu dan terus hilang dari pandangan.

---------------------------------------------------------------------------------------

Pada pandangan anda, biadab tidak pesakit tadi?

Bagi saya, YA. Pesakit itu sangat biadab. Kalau sakit memang yang dicarinya adalah doktor. Kalau doktor yang memang arif dalam bidangnya pun diperlekehkan apatah lagi orang lain yang boleh dipertikaikan kemampuan mereka.

Kalau tidak mahu dengar cakap doktor, tidak mahu mendapatkan rawatan doktor, kenapa datang pada doktor?

---------------------------------------------------------------------------------------

InsyaAllah, kalau dilihat analogi di atas, mari kita sama-sama muhasabah diri dengan meintrospeksikan diri, kita aplikasikan cerita di atas dalam kehidupan.

Saban hari, kita berdoa.

Seusai solat, apabila ada masalah, apabila mahu mencari jodoh, sebelum makan, setelah makan, apabila bangun tidur, sebelum masuk ke bilik air, setelah masuk dari bilik air dan setiap masa dan waktu kita berdoa.

Mengharapkan doa dimakbulkan. Kita mengembalikan semuanya kepada Tuhan agar Dia memberikan jalan penyelesaian.

Namun begitu, di dalam doanya masih ada ragu-ragu. Di dalam doanya masih ada ketidakpastian. Di dalam doanya masih ada syak wasangka terhadap Tuhan.

Kalau pada Tuhan pencipta sekelian alam pun kita masih ragu hendak memanjatkan hajat, meminta pertolongan, pada siapa lagi yang lebih arif dari YANG MAHA MENGETAHUI?

Apabila ada masalah maka seseorang itu akan datang mencari Allah SWT tetapi saat menyampaikan hajat masih ragu-ragu dengan kemampuan Allah SWT untuk menunaikan hajat hambaNya.

Biadablah kiranya kan?Sama jugalah seperti kes pesakit yang meragui kemampuan doktor untuk mencari diagnosis dan juga rawatan pesakit A tadi.

Na'udzhubillah. Semoga kita tidak pernah ragu dengan Allah SWT. Kalau Dia mahu melenyapkan orang yang biadab, sudah pasti tanpa ragu akan Dia lakukannya.

Jangan doa tanpa usaha. Kalau berdoa tanpa usaha yang patut diragui bukanlah Allah SWT tapi diri sendiri. Allah SWT sudah jalankan kerjaNya tapi diri kita??

4 ulasan:

  1. salam.
    at least say--->thank you! a simple words but can make a gloomy day become brighter!

    hehehe!

    BalasPadam
  2. Salam Iman Aisyah,

    Yup, you got it right. Thank you to them and be grateful to The Almighty:)

    BalasPadam
  3. lol.
    aku pun pernah kena marah dgn keluarga patient. emosi melampau2 si bapak patient tu marah aku, sebab tiada doktor nak curettage anak dia.
    dah doktor sibuk operasi seorang yg diancam maut, takkan la doktor tu nak curettage si patient tu yg mana bapak dia marah2 aku, sebab nak cepat????!!!!!

    time bapak tu tgh marah2 aku, terus aku blah. biar dia bercakap dgn dinding.

    BalasPadam
  4. I did the same thing..But the best part was not I left patient's family but residence doctor..hehe

    She kept yelling at me..Marah-marah and yes that is it. Tidak boleh tahan. Saya pun keluar poliklinik menuju ke kafe~cess..that is so rude and ya sometimes we need a space for us to breath. right? The good thing is, I still have a respect to the doctor:D

    BalasPadam